lördag 17 juli 2010

Trädgården idag

Konstigt väder, ena sekunden strålande sol och plötsligt ösregn! För min del får det gärna regna lite... Det blommar på i trädgården och jag gillar mina små rundvandringar i egna trädgården. Här kommer dagens vandring...

Lea Renaissance


Stjärnflocka


Vallmon är fin i alla sina stadier tycker jag


Grand Award


HC Andersen och stäppsalvia Caradonna


Solhatten Magnus på väg...


Söta trädgårdskungsljuset är inne på andra blomningen efter nedklippning


Fackelblomster är en tacksam, rikblommande och långblommande perenn


Likaså klematisen Summersnow


Astilbe blommar också länge och finns i en massa färger


Lite skarpare färg


Vidjehortensian Annabelle är inne på första säsongen


Det växer i spaljeérna


De fungerar som insynskydd mot altanen


Ett nyförvärv, en sötnos vid namn Ruby Border. Tror det är en ganska ny ros, finns i rött, vitt, gult och rosa. Detta ska vara den röda men den är väldigt ljus i färgen. Ska var frisk, blomma rikligt och länge.


Rosenholm både klätttrar och blommar!


Leonardo Da Vinci


Franskt Kungsljus


Alla nävor är nedklippta, kanske kommer de igen, annars är det malva och flox som snart tar över


Grekvädd

6 kommentarer:

  1. Oj, oj, vad du har mycket vackert i din trädgård! Trädgårdskungsljuset och det franska kungsljuset är ju helt underbara. Vad har dom för anspråk vad gäller ljus, jord etc., vet du det?
    Och stjärnflockan är också jättefin! Jag satte en sån i höstas och den lever och är fin i bladverket, men den blommar inte... Är din äldre, kanske?
    Du har verkligen en vacker och välskött trädgård! Jag förstår, att du tycker om dina rundvandringar!
    Tänk att ni har fått regn! Vi hade hoppats men det drog förbi oss, så det blir att vattna ikväll!
    Ha en fortsatt skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Monica!

    Tackar för dina fina ord - som alltid! På det franska kungsljuset står det att det trivs i alla lägen och hos mig står det i halvskugga och verkar trivas där. När det gäller jorden har vi det ganska lerigt men jag brukar blanda upp med lite kogödsel på påse och andra enklare jordpåsar. På trädgårdskungsljuset står det att det trivs i torra, soliga rabatter och slänter, fin som snittblomma. Det ska tydligen klippas ner efter blomning och det har ju fungerat bra eftersom det blommar igen. Franska kungsljuset är högt medan det andra är lägre.

    Stjärnflockan på bild är från i år men jag har ett från förra året och det är redan en jättestor planta med mycket blommor.

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Waow!
    Vilken härlig rundvandring. Och som det prunkar på i trädgården.
    Coolaste spaljén i stan:-)

    Ha det gott! Jag lägger in dig i min blogglista, så jag kan följa dig också!
    Hillevi

    SvaraRadera
  4. Du milde så vackert det är i din trädgård nu och så jättemånga helt underbara växter du har och bilderna är fantastiska.

    Gillar, speciellt alltihopa förstås, men i synnerhet, Magnus och Leonardo! Jag tror att jag har Magnus på gång, men din har kommit mycket längre. Och Leonardo var urläcker.

    Så fint! Utsökt.

    Och ja, jag kan nog hålla med om att man inte får något riktigt grepp om vår tomt, den går upp och ner och hit och dit, så det är inte lätt att få någon översiktlig bild på den. Det blir lite snuttifierat....

    Fortsatt trevlig helg önskar
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Åååååååå..... det finns så mycket vackert att titta på hemma hos dig. Hade du bott närmre hade jag kommit och våldgästat för att få se det med egna ögon! Din spalje vär ju bara SÅ läcker!!! Är det ett "hemmabygge" efter egen idé? Ha en härlig dag / kram gittan

    SvaraRadera
  6. Alla spaljeér i trädgården är byggda och designade av maken!

    louise

    SvaraRadera