lördag 24 juli 2010

Ätbart

Det blir gott om blåbär i år. Har en "Bleujag" och en "Goldtraube", den senare är självfertil och den andra behöver en kompis. Jag gillar saker man kan gå och äte i trädgården och det är lagom att blåbären tar över när jordgubbarna är slut.


Tomater har jag mot en varm västervägg och det fungerar ganska bra även om de såklart hade gillat ett växthus. Också gott att bara äta som de är.


Nej detta är inte ätbart men jag stog på uteplatsen där uppe och tittade ut över trädgården och det är lite kul att grannen har så mycket gult när det är en färg jag inte skulle välja på det sättet i min trädgård. Jag har några gula blommor men grannen har ett helt hav som ni ser. Tur man inte är så mycket för det helt färgkoordinerade...

7 kommentarer:

  1. Mina tomater har inte kommit så långt i växthuset ens, men jag drev visserligen upp plantorna från frön. Har alltid velat ha amerikanska blåbär men inte köpt något, än!

    Jag har pyttelite gult i min trädgård, tycker det lyser upp lite. Men jag skulle nog inte riktigt vilja ha ett helt hav. Gillar din sida bättre! :)

    Kram, Emma

    SvaraRadera
  2. Du förresten, min buddleja har vuxit till sig riktigt bra. Visserligen inte mer än en meter hög, men den har fptt knoppar! Hur går det med din?

    SvaraRadera
  3. Blåbären ser ju jättefina ut! Om jag någonsin får till min surjordsrabatt, så ska jag ha några amerikanska blåbär där!
    Så långt dina tomater har kommit! Mina är bara små och gröna än så länge!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram/Monica

    SvaraRadera
  4. Äntligen någon som har blåbär, jag älskar blåbär men är lite skeptisk till om de Amerikanska verkligen är lika goda somm våra Svenska? Det är dyrt att köpa två plantor bara för att konstatera att de inte smakade blåbär. Vore väldigt tacksam för svar =P
    Granenns gula, är det inte stor risk/sannolikhet att de sprder sig över till dig? Det ser ut att vara Gullris längst bort och de har ju en tendens att bli ett ogräs många gånger. Säger det inte för att vara pessimistisk utan mer för att du kanske ska vara uppmärksam på dem om du inte vill ha in dem till dig/ Kram gittan

    SvaraRadera
  5. Gittan!

    Jag tycker blåbären är jättegoda! Nu äter jag inte så ofta vanliga svenska blåbär men de amerikanska smakar en hel del och är väldigt stora. De är väldigt lättskötta, jag gör ingenting med dem. Vattnar inte och ingen gödning och de är planterade i torv. Mina är flyttade två gånger och växer snällt ändå. De är inte speciellt dyra heller. Rekommenderar!

    När det gäller alla grannens gula "saker" så sprider de sig extremt! Jag är ständigt där och rensar men det får man väl ta...

    kram louise

    SvaraRadera
  6. Hej Du är min nya idol! Vilken underbar trädgård. Tack för alla fina bilder som ger mig tonvis med inspiration!

    SvaraRadera