tisdag 27 juli 2010

Ny rabatt och lite annat...

Jag har två olika "Magnus", en vanlig och en som heter exklusiv. Jag ser ingen som helst skillnad på dem! Båda är lika vackra. Antagligen var väl den ena bara dyrare...

Okej, ett litet tillägg efter systers kommentar. Visst har jag i så fall tre Magnus... Min viktigaste och finaste Magnus är ett äldre exemplar, närmare 180 cm och gyllenbrun. Passar i alla rabatter och även utmärkt i möblerade rum...


Okej, det skulle inte bli fler rabatter men det blev växter över när annat flyttades! Det är väl en godtagbar ursäkt! I mitten är en jättetåtel, sedan lavendel och i hörnen pioner. Den ena är Bowl of Beauty, den andra vet jag faktiskt inte just nu.

Hörnet fick sig en omgång ogräsrensning och nytt stenmjöl. Det "äts" liksom upp efter hand. Tur man har nära till grustaget... På bilden har det inte torkat helt efter vattning.


Min ena hortensia frös ner nästan helt i år och nu kommer det några pyttesmå blommor. Söta, men inte så de brukar se ut. Det brukar liksom vara fler på samma blomma.


Fjäriljsbusken är verkligen på gång.


Rosenflockeln är riktigt hög, över två meter. Lössen verkar gilla den i år men jag struntar i det!


Gillar färgen på denna flox, har skarpare färger också men denna är lugnare på något sätt. De sprider sig en hel del och jag har flox mest överallt nu för tiden. Tyvärr får de alltid sjuka blad, inte mjöldagg som kan vara vanligt utan något som ser ut som svartfläckssjuka. Har man bara andra växter framför syns det inte eftersom det håller sig långt ner på stjälken.


Sonens rosenböna växer så det knakar just nu. Det är inte bara mina växter i trädgården...


Klematistrassel i rostig krona som pryder hemmasvetsat stöd.


Hjärta


Får visa min okunnighet, vet inte vad denna blomma heter. Fick den förra året från en gammal trädgård. Ägaren visste inte heller namnet. Söt är den i alla fall.

Vidjehortensian ser nästan självlysande ut i sitt skuggiga hörn när solen silar in bakom häcken!


Astilbe lyser också.

Himlen är oftast vacker men man glömmer att titta på den. Som trädgårdsnörd tittar man ju mer neråt än uppåt...

8 kommentarer:

  1. HJärligt att få göra ny rabatt, jag går och längtar eter det men ännu är det för torrt hos mej,,men snart.
    Ja rudbeckiorna dom är många jag har en så kallad dubbel Magnus,,nej den heter nog inte så men när jag fick den kallade min vännina den för det,, dom är vackra håller med!Ha en go onsdag kram Monica

    SvaraRadera
  2. Den lilla rosa hortensian ser ju förtjusande ut!
    Din nya rabatt ser vansinnigt prydlig ut! Hur bär du dig åt? Här är allt torrt och vissnat...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. jag som trodde du hade tre "Magnus", men mannen kanske inte räknas?

    Blomman du inte hade koll på är en Sparrislupin, så nu vet du det!

    Kram
    Syster

    SvaraRadera
  4. Ni ser ut att ha så fint o välorganiserat hos er. Alltid fint i rabatterna, inte som här - överblommat och förväxt.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Du har en fantastisk trädgård!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Kransveronika skulle jag gissa att den namnlösa växten är, men det är ju inte alls vad din syster sa. Dina planteringar är alltid lika fina / gittan

    SvaraRadera
  7. Trevligt med din visit hos mig.. =).. nya rabatter är alltid bra och nödvändigt när man hela tiden hittar nya älsklingar att köpa eller byta till sig.. *smile*.. Din fråga om din växt.. första anblicken trodde jag kransveronica också.. men bladen sitter liksom i en ring runt hela tjälken med jämna mellanrum, svårt att se på din bild men jag tycker inte det ser så ut på den. De sitter alltså väldigt jämnt o fint i ringar nedifrån o upp om du förstår. Kolla in på denna länken hos mig på MOas flora.. så ser du hur jag menar. http://moasgarden.blogspot.com/search/label/-%20Veronicastrum

    Ha det gott Monica..

    SvaraRadera
  8. Underbart vackra blommor! Tack för att jag fick se dem!

    SvaraRadera