fredag 23 juli 2010

Rabattkant

Jag fick ett önskemål från en bloggläsare att visa olika rabattkanter. Jag tänkte först att jag har väl inte så många olika men när jag började titta mig omkring finns det ju ändå några stycken... Jag har några rabatter där det bara är kantskuret men det ska också hållas ordning på. Här kommer lite närbilder, mer överskådliga bilder finns löpande i bloggen.

Träband på rulle, 20 cm högt och 250 cm långa bitar. Köpt på Granngården för 5 kr/rullen! Går ganska lätt att klippa gräset nära intill, får använda trimmer eller sax ibland för att fixa det lite extra.

En vanlig träplanka används här. Denna är oljad men man kan säkert ta tryckt virke om man vill att det ska hålla längre.

Uppifrån


Tegel från ett gammalt hus. Lätt att köra med gräsklipparens hjul på.


Smågatsten som blivit över från uteplatshörnan.


Små kullestenar från ett grustag i närheten. Billigt och enkelt.


Stora, oregelbundna kullerstenar som grävts fram ur gräsmattan efter hand. Svårare att klippa gräset runt eftersom de inte är nergrävda speciellt mycket.


Vanlig (ganska tråkig enligt mig...) liten betongsten som är enkel och smidig men känns lite för "död" på något vis. Helt okej så länge inte trädgården består bara av sådan sten...


Stor betongsten. Kan vara bra till upphöjda rabatter. Betongrosen i kanten är gjord i en vanlig muffinsform i silikon. Enkel och bra present att ge bort!


Bara vanligt kantskuret...

3 kommentarer:

  1. Det var en kul idé! Och överskådligt och bra och intressant att titta på! Det var ju ganska många olika och alla fina.
    God helg och kram
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg.
    Kul och se olika kanter.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Tack! Det var ju jag, som bad dig visa... Men, som du ser, det är fler som gillar det!
    Jag tycker att det är svårt när växterna väller ut över ev. kanter, man kan ju inte låta bli att kapa dem med gräsklipparen... har nog för mycket i rabatterna.
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera