söndag 4 juli 2010

Jordgubbsbur...

...ser det nästan ut som efter att händiga maken snickrat en nätställning till jordgubbarna! Fåglarna tar dem direkt annars. Nu är det enkelt att bara lyfta på nätet på sidorna och det är luftigt så inte gubbarna trasslar in sig i nätet.

Ett experiment att ha en fjäriljbuddleja i en stor kruka. Vi får se hur det går i vinter, 95 kr är ju ingen jätteinvestering om den skulle frysa bort. Sorten är "Empire blue". Bredvid en spirea med väldigt ljusrosa blommor.

Inte många dagar kvar till "Leonardo da Vinci" står i full blom!


De börjar komma...


Lite taklök...


"Climbing iceberg" har precis börjat blomma.


Huset från baksidan juli 2010.

7 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut! Buddleja i kruka kanske inte är en så dum idé, tycker det är lite tråkigt att den fryser ned varje år. Min har kommit upp ungefär lika mycket som den du har i krukan. Undrar om den kommer hinna blomma innan frosten?

    Smart med jordgubbsnätet!
    Kram, Emma

    SvaraRadera
  2. Fiffig, och snygg (!) jordgubbsbur! Verkligen en händig make du har!
    Och så fint det ser ut i er trädgård!
    Ha en fortsatt skön söndag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vi har också nätat in jordgubbarna nu pch i morse plockade jag flera stycken som var röda och fina. Någon enstaka har vi tagit de senaste dagarna. Gott!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tänk att en jordgubbsbur var just vad min make erbjöd sig att snickra till våra pallkragar igår. Men tills dess är det fiberduk på, koltrasten är ju lika förtjust i gubbarna som vi =) Ikväll plockade jag en jätteskål, gissa vad det blir till efterrätt idag?

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker trädgård du har. Fantastiskt fint...Vilken bra ide´ med jordgubbsnätet. Ser att du har gubbarna i en pallkrage. Det är precis vad jag funderat på till nästa år. Är det sex plantor du har i en krage ??? Ser ut som det :-)Vilken härlig rosrabatt...Kram

    SvaraRadera
  6. Jordgubbsnätet din man har byggt är bra mkt snygggare än den vita duken vi har! Men det är bra mycket tråkigare när fåglarna kalasar upp alla gubbar. I går plockade jag minst 1 l på våra tio plantor! Vacker knopp på Leonard Da Vinci.

    SvaraRadera
  7. Det är sex plantor i en pallkrage. Hade fler förra året men det blev för trångt! Jag har sex smultronplantor i en annan oc de behöver inte täckas, fåglarna tar aldrig dem!

    Jag gillar pallkragar, har allt från jordgubbar, smultron, sallad, morötter, kryddor och lite perenner i dem.

    louise

    SvaraRadera