onsdag 29 maj 2013

Min kvällsrunda i trädgården...

Tulpanernas tid börjar gå mot sitt slut men då finns alla lila alliumbollar kvar! Jag har mest rosa och lila i trädgården men här fick det bli lite röda tulpaner för att bryta av lite.

 På min lilla ö ser det ut så här...

Avenbokshäcken runt ön har vuxit till sig bra tycker jag. Nu börjar det bli ett riktigt rum av det. Rosen mitt i bild är Martin Frobisher, en toppenros så länge det inte regnar hela sommaren, då ruttnar en del blommor.

 Fina brunnävan Samobor.

Flera nyanser av grönt... Rabatten gjordes förra året och består av många "fådda" växter och lite köpta så klart. Grannen delade snällt med sig av sina funkior!

Stamros Rose de Rescht till höger som börjar bli så stor att jag snart är rädd att den inte ska orka bära upp sig själv längre. Den enda stamrosen som tacksamt verkar klara vintern hos mig. Förefaller helt opåverkad. Doftar underbart när den tiden kommer!

Lila bollar...

Jag är glad för att min klotrobinia verkar ha klarat vintern okej. Fick toppa några torra små grenar men annars är den grön och fin. Det är ju lite en chansning med klotrobinior hos oss med våra vintrar och all blåst...

Det är väl sällan man vill att tulpanerna ska blomma över med de som bor i pallkragen får faktiskt gärna göra det så jag kan sätta fart och så där också. De tulpanerna är de som kom igång senast, jag trodde det skulle bli tvärtom!

På rosenbågen växer Valdemar. Jag hade en annan ros till höger men bytte till Valdemar där också förra året för att få det lika. Den sidan kommer nog växa ikapp ganska snart eftersom rosen är snabbväxande, men visst ser det lite skumt ut just nu. Rekommenderar verkligen den rosen!

För övrigt är det full fart på äckliga larver som tuggar på mina rosor, mördarsniglar som äter upp både det ena och det andra, ogräset som frodas och gräset som bara växer och växer. Allt är precis som vanligt med andra ord!

6 kommentarer:

  1. Gillar att titta in hos dig, du skriver så bra och du visar ofta bilder över större delar av din trädgård så att man får en uppfattning om hur den hänger ihop :-)
    Din klotrobinia är jättefin, en sån skulle jag så gärna vilja ha men tror att vintern här i Östergötland är för tuff...
    Ha det bra//Åsa

    SvaraRadera
  2. Jag har väl säkert sagt det förut - du har helt underbart fint i din trädgård, ja det är parkkänsla över den! Vad fin din Martin Frobischer är, jag har en också men mycket mindre, hopppas den kan bli lika fin. Står lite skuggigt men det skulle den tåla. Vilken växtkraft i Valdemar, sätter upp på villhalistan...

    SvaraRadera
  3. Jättefint hos dig! Brunnävan är en riktig sötnos. Inte dåligt att rosen på stam klarat vintern!
    Så tacksamt med funkior, en stöttepelare i trädgården
    Ha en fin torsdag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Men varken larver, sniglar eller ogräs syns på dina vackra bilder!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Och som vanligt ser din trädgård lika vacker ut som alltid! Lite kul att se vi har likadana Buddhafigurer, min är svart annars ser den precis likadan ut - like <3
    Kram gittan

    SvaraRadera
  6. Gillar verkligen din ö!

    Kram

    SvaraRadera