lördag 14 maj 2011

Sorbus Dodong - ullungrönn

Det behövs träd i en trädgård. I min tidigare blomcirkel grävde jag bort alla blommor i mitten efter att jag kommit på att där så klart ska stå en ullungrönn! Trädet har funnits på önskelistan en tid, men jag har tänkt att jag inte har plats till den. Nu är den på plats! Det ska dit lite blommor igen som ett golv, men det får bli en annan gång!



Lite mer helhetsbild.



Min blå bergvallmo är snart på väg att slå ut. Den bor i en kruka för att inte sniglarna ska äta upp den.



Hmm... Något har flyttat in i min trädgård. Min man hävdar att han inte har satt dit dem så nu misstänker jag starkt min mamma. Fina är de i alla fall.



Lite närmare.



Mina kryddor börjar komma på plats. Nu ska de bara växa till sig lite.




Två sorters basilika. Har inte smakar rödbladig tidigare, men jag vet att det finns otroligt många sorters basilika.



Salladen växer på i sin pallkrage.



Kantnepetan, som ska vara "walkers low", växer snart på lite för bra, den tar över allt runt omkring.



"Kanzan" har blommat ett tag nu. Ser fram emot att kronan ska breda ut sig om några år.



Perenna stockrosor i kruka. De satte fart när jag flyttade krukorna till en mer solig plats. Jag vill inte ha dem i rabatten eftersom stockrosor ofta får rost och jag vill försöka undvika att det smittar alla mina andra rosor.

6 kommentarer:

  1. Så roligt att du har skaffat en Ullung- eller Korea-rönn! Vår planterade vi 1998 och den är nog
    5m hög nu! Och såå fin! Den är vacker alla årstider, så det är ett köp jag inte ångrar!
    Lycka till med din!
    Som vanligt är jag imponerad av hur fint och prydligt det ser ut i din trädgård! Så skulle jag också vilja ha det... Men vi har så många STORA träd på vår tomt, så det ser alltid litet skräpigt ut! Nåja, det får duga!
    Ha en skön lördagskväll!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Så fint med trädet i cirkeln. Ibland får man bara sådana snilleblixtar, som den självklaraste sak i världen liksom.

    Om jag inte har helt fel för mig så går stockrosrost inte på vanliga rosor, bara på växter inom malvasläktet. Jag har aldrig haft rost på rosor men däremot på stockrosorna, mer eller mindre, varje år i många år.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ett sådant träd står också på min vill ha lista vad ligger priset på för en sådan?//Britt

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har det! Det blev ju toppen med ullungrönnen i cirkeln. Läckert med de färgglada krukorna till din kryddodling.

    Ha en fin söndag!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Ja, där var du med i Ullungrönnsgänget, klart man måste ha en Ullungrönn. Dom är faktiskt ovanligt fina träd, eller hur?
    Och så har du det så prydligt och fint i din trädgård, och att bergvallmon är på väg att blomma redan.....min har bara blad än, men jag hoppas.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Ullungrönnen var ett bra val - jag älskar min!!! Den är vacker oavsett årstid dvs. den tillför mycket vackert i trädgården. Jag gillar skarpt dina krukor från IKEA? var det väl. Får kanske svänga ner om Svågertorp imrggon när jag ändå ska till Malmö fast jag egentligen inte vill vara kund i det blå varuhuset. Kryddorna satte jag i lerkrukor idag och ställde ut dem på avhärdning. Ha en fortsatt fin söndag (fast det regnar väl hos dig? Maken min passerade där nyss ) Kram gittan

    SvaraRadera