söndag 15 maj 2011

Bloodgood och Leonard Messel

Nu hoppas jag att alla skruttiga träd ska vara utbytta! I dag kom jag hem med en liten lönn, Bloodgood och en magnolia, Leonard Messel, i stället för körsbärsbenveden (som inte var frisk den heller) och en blomsterkornell, Eddies white wonder (sjuka blad både förra året och nu på våren).

Det är ett litet projekt att gräva upp sina träd och buskar och åka tillbaka med dem till plantskolan men det är ändå värt det. Jag tar alltid kontakt med plantskolan innan jag gräver upp dem och diskuterar problemet. Kvitto och etikett från alla träd och buskar sparar jag alltid.



Den här rabatten är svår att fotografera men det är i alla fall en magnolia, Leonard Messel med en massa olika sorters alunrot under.



De här tulpanerna var en chansning! En påse med 16 lökar inhandlades på rea i februari för 20 kr och planterades i en kruka. De fick bo i garaget några veckor med plussgrader och flyttades ut när de började komma upp. Nu blommar de så fint vid sandlådan där dottern har sina blommor. Tydligen behöver de inte alls någon köldperiod i jorden som jag trodde!

1 kommentar:

  1. Hoppas att dina nya träd klarar sig litet bättre!
    Smart att spara kvitton och växtlappar!
    Tulpanerna är ju jättefina! Snygga färger ihop!
    Kram, Monica

    SvaraRadera