tisdag 3 maj 2011

Körsbärsbenved och lite annat

Ett nytt träd har inhandlats. Fast det räknas inte riktigt som nyköp eftersom jag reklamerade en purpurapel från förra året. Purpurapeln började torka i grenarna redan efter sommaren och när jag nu tog upp den förtorkade saken var det ett pyttelitet rotsystem. Har hört att det kan vara problemet med många träd som inte tar sig. De är väl för fort framodlade eller något. Tror att man ska reklamera mer än vad man gör så plantskolorna lär sig att inte sälja dåliga träd och plantor.




Det nya trädet blev en körsbärsbenved och det placerades där buddlejan tidigare fanns. Den klarade inte denna vintern. Har en slags hatkärlek till buddlejor. De är coola växter och fjärilarna älskar dem, men de luktar ganska illa tycker jag så det är inte helt rätt att ha dem där man vill sitta och slappa och känna sköna dofter.




En liten julros kikar fram.




Min lilla lönn, "Jordan".




Den har små röda hängen nu på våren.




Brokbladigt tuvrör "Overdam" har fått flytta in i en kruka. Jag kommer knappt inhandla några sommarblommor till mina krukor i år. Det får bli perenner i stället.




Vinbären ser ut att bli många!




Mitt pelarkörsbär har precis börjat blomma.




Gult kan vara fint.






Sockblomman har jag nyligen fått upp ögonen för. Inhandlades på höstrea förra året. Fina blad och söta blommor.




Mitt lilla svagväxande "Stella" blommar för fullt.




Löjtnantshjärtat är inte så kraftigt i år men det blommar i alla fall.




Spräcklig.




Jag trodde att mina blodgräs hade strukit med denna vintern men nu kommer de fint.




Vilket skumt väder vi har! Frost på nätterna, lite varmt, lite kallt, lite regn, lite sol... Ser fram emot lite varmare väder igen!

3 kommentarer:

  1. Mycket fint som blommar hos dig. Mina löjtnantshjärtan är alltid sena tycker jag.

    Små fina träd skulle jag vilja ha fler av men man kan inte ha dem riktigt var som helst så det gäller att tänka efter, före.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du har så många fina växter och dom är ju i ett jättefint stadie just nu, jag tycker om när det är på gång. Sockblomman är ny för mig, det är den andra jag ser idag och jag hade ingen aning om att den har så fina blommor. Det får nog bli till att inskaffa en sådan, tror jag.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Som vanligt ser det så fint ut hos dig!
    Dina rabatter är välansade med svart mullig jord utan ett ogräs eller några vissnade löv eller barr eller kottar, som hos mig...avundsjuk...
    Men vi bor ju i en tallskog med sandjord!
    Alltid lika roligt att se bilder från din vackra trädgård!
    Vårkram från mig!

    SvaraRadera