tisdag 6 maj 2014

Blommor och blad och blad utan blommor



Visst älskar jag blommor men jag har också lärt mig att älska blad. Blommor är ofta fina en kort tid medan blad kan vara fina en hel säsong.

På bilden syns japansk lönn, båda ska var "bloodgood", men jag är tveksam om de verkligen är samma sort. De har aldrig sett likadana ut och båda står i sol. Buskrosling och gaffelolvon har också väldigt fina blad. De nya skotten på buskroslingen är röda och fina och gaffelolvonet blommar med hortensialika vita blommor på våren. På hösten får det vackert rödrostiga blad. Rosettoxalis var en ny bekantskap för mig. Jag köpte några billiga lökar som snabbt kom upp och de blommar med söta små rosaröda blommor redan nu i sina krukor. Plåtblomman mot äppelblom fungerar också.

Apropå blad funderar jag på om vintergrön liguster är någon form av skämt eller inte. Jag bor ändå i södra Sverige och min ligusterhäck har verkligen aldrig haft kvar sina blad över vintern. De sägs att de ska sitta länge på hösten/vintern men det kan jag inte hålla med om. Jag tycker också att den grönskar relativt sent på våren. Lite falsk marknadsföring kan jag nog tycka. Hade jag valt häck i dag till samma ställe hade jag nog valt måbär i stället. Det är inte heller ovanligt att min ligusterhäck får någon form av svampsjukdom på bladen om det är en regnig sommar. Vet att jag tyvärr inte är ensam om den erfarenheten.

Vart tog sommaren vägen förresten? För den var ju faktisk här! Brrrr säger jag och längtar efter solen och värmen.

5 kommentarer:

  1. Vår liguster får ofta svamp på hösten. Den är alltid fin igen till våren. FÅr nya fina blad då alltså. Den tappar itne alla bladen under vintern men en hel del, lite beroende på väder.
    Ja, blad kan verkligen vara fina. Jag bara älskar min katsura.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med angående bladväxterna.
    Dom vinner i längden (eller ju äldre man själv blir kanske?)
    Man ändrar sig ju som sagt, jag tycker t o m om tagetes idag, något jag avskydde när jag var ung.
    Sommaren har tagit paus nu och välbehövligt regn kommer istället.
    Tittade på DMI nu o såg att först till nästa helg börjar det bättra sig o bli varmare.

    Kram Britt

    SvaraRadera
  3. Blad e vackert!
    Ja brrr ingen värme här heller, men vi har de mycket kallare. Så va glad, ändå!
    Kram :)

    SvaraRadera
  4. Thankyou! I know that some people have problems according to the browser. Most people I know use chrome, but I use explorer and have no problems with that. I had some problems last year and changed to chrome but I like explorer better so I changed back and it worked okay. I have no solutions to problems like that more than recomend you to try to change browser and se if the problems disappear.

    Louise

    SvaraRadera
  5. Opps! I don´t know what happened here above... I had a comment from a reader and I tried to answer it, but now the comment is gone...Well, I hope the writer can read the answer anyway...

    Louise

    SvaraRadera