tisdag 22 april 2014

Plommonkaka och gnagskydd?


Nej, det är väl ingen kaka på gång ännu, men det ser ut att bli gott om plommon på det lilla trädet. Stammen skadades för några år sedan eftersom jag inte tog bort gnagskyddet i tid. Jag hade inte en tanke på att det kunde skada stammen så, men trädet verkar ha återhämtat sig. Ett tips är alltså att kolla till era gnagskydd ibland. Jag hade ett sådant där luftigt plastnät som jag fick med till trädet när jag köpte det. Det satt inte för hårt men stammen skadades ändå. Man ser faktiskt på bilden precis var skyddet har suttit, ovanför är stammen helt fin. Lite tråkigt när man tror att man skyddar något och det blir tvärt emot.



Det blommar på! Svavelsippa, plommon, tulpaner, magnolia och kaukasisk förgätmigej. Det går fort nu. Svavelsippan köpte jag som en liten klenis på Lisebergs trädgårdsdagar för några år sedan och den har spridit sig rejält. Ett fint alternativ till vitsippa.

För övrigt har jag redan hittat larver på några rosor. Det gäller att gå sina rundor i trädgården så man upptäcker angreppen i tid. Jag såg också några knallorange odågor på mina kungsängsliljor. Liljebaggarna är experter på att plötsligt trilla ner på marken precis när man ska klämma sönder dem. Sedan ligger de där och spelar döda. Eller vad de nu gör.

Påskvädret var underbart! Jag ser fram emot en fortsättning på det!

10 kommentarer:

  1. Svavelsippa låter som något jag måste kolla vidare på, jag älskar sippor.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Det var ju trist med gnagskyddet, men trädet ser ju friskt och fint ut för övrigt!
    Ja, i den här värmen exploderar naturen, det går nästan för fort...
    Du har som vanligt, mycket som blommar i din trädgård!
    Ha det så skönt i försommarvärmen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Svavelsippa är en stor önskeväxt! Så söt! Jättefint hos dig, mycket som blommar.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så tråkigt med trädet, fast det verkar ju som sagt må bra.

    Tack för växttipsen jag fick! De ska jag definitivt tänka över.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Jag bara säger ett ord när det gäller gnagskydd på träd = Kycklingnät.
    Dom är suveräna.
    Syns heller inte lika mycket som dom apfula plasthöljena som plantskolorna skickar med.
    Ja, denna helgen har det mesta exploderat i trädgården tycker jag.
    Liljebaggarna är som spindlar, spelar döda när man attackerar o missar dom.
    Den tulpanen du visar, är det Verona?
    Verkar som det ska vara fint väder t o m måndag i alla fall.
    Ha de bra
    Kram
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britt! Jag vet faktiskt inte vad tulpanen heter, ibland köper jag en massa realökar och slänger ner i jorden. Min perenner och rosor har jag nog koll på men inte lökarna:) Håller med om att kycklingnät är bra! Jag har faktiskt det nu på två träd. Inte som gnagskydd men som klösskydd för byggdens katter som tycker att både min pil och min klotrobinia är bästa klösbrädorna, morrrr... Är det inte det ena så är det det andra...

      kram

      Radera
  6. Varför ska det alltid bli ohyra, minst en sväng per "sommar". Spela döda :))) känner igen skådespelet! Bra att jag vart påmind om gnagskydden, har glömt att ta bort 2.
    Vad vackert med allt som blommar, det verkar gå undan hos dig nu. Men vill hinna njuta av allt! Gör det! Kram Ewa :)

    SvaraRadera
  7. Larver och annat "mög" vill man ju inte ha men för övrigt är det väldigt mycket som är fint nu.

    Jo, jag mår bättre och bättre. Bara lite frustrerande ibland att inte kunna göra allt som jag brukar.

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Är det plommonträdet du funderade på att ta bort? Så det fick vara kvar, om det nu är det och se så fint det blommar! Fantastiskt.
    Så mycket vår det är i din trädgård!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Plommonträdet pryder ju sin plats trots skadan. Tack för påminnelsen, dock! Så frodigt och fint det är nu. Gäller att ta vara på varje stund.

    /Anette

    SvaraRadera