söndag 17 mars 2019

Mitten av mars 2019

Jag såg mitt "gott nytt år-inlägg" och inser att tiden går! Det är redan mitten av mars och även om vädret inte visar sig från sin bästa sida just i dag så är känslan av vår väldigt närvarande. Mina olivträd har fått flytta ut från garaget, beställda dahliaknölar kom förra veckan, krokusen blommar för fullt och rosorna börjar redan få blad. Slipper vi bara frostnätter så vore det toppen men jag förstår att man inte kan förvänta sig det redan.


Den här julrosen är enorm. Massor av blommor och den tränger undan allt den har omkring sig. Den har blommat hela vintern och visst deppar den ihop under många minusgrader men blommorna reser sig igen.



Tjusig svart skönhet som inhandlades förra året.



Rabatterna känns ganska redo för vår. Visst ska det städas lite till på sina ställen och det finns lite kvar att klippa ner men jag av absolut redo för sol och värme.



Grön gräsmatta var en bristvara förra året och den har repat sig bra efter torkan men jag behöver så i lite mer på sina ställen.


Avenboken är sist ut att fälla sin bruna blad och jag hoppas att det blir snart för det känns inte riktigt vårigt med det bruna.

Annars då? Det är inga större projekt 2019 men jag ska göra om en del bland pallkragarna. Tanken är att de ska bort och ge mer plats till mina dahlior. Jag är helt enkelt ingen grönsaksmänniska när det gäller att odla. Jag sår glatt i mina pallkragar varje år men mycket hinner bli förvuxet innan vi äter upp det. Det är fantastiskt att kunna skörda sin egen mat men när vi riktigt tar hand om det på rätt sätt blir det ingen bra känsla. Då är blommor enklare och ger mig en större njutning. Det är oklart hur alla mina dahliaknölar mår i sin vintervila. De har haft det lite för varmt i garaget den här vintern men jag håller tummarna.

Lite värme står på önskelistan så jag kan ta fram högtryckstvätten och tvätta av trädäck och staket men jag får nog helt enkelt vänta lite. Min sämsta sport; att vänta. Men jag ska nog klara det också!

6 kommentarer:

  1. Waoo - vilken enorm julros och vilken vacker gräsmatta, ni ligger långt före oss i Närke.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Ja det är fascinerande hur snabbt tiden rinner... Det var skönt att läsa om dina tankar kring grönsaker. Jag känner lite likadant. Kryddorna går alltid åt så dem vill jag ha i krukor nära köket men resten... Jag använder mycket kål, bönor, tomater och sallad men morötter, rödbetor och sånt... Fast dahliorna blir fler och fler och de behöver kompisar i buketterna :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Din vita julros är fantastisk! Så stora blir aldrig mina, men det beror säkert på vår magra sandjord. Men en svart julros har jag också! Den bara kom av sig själv mellan de röda och rosa julrosorna! Så kul!
    Nä, man ska inte ha odlingslådor om man inte tycker att det är kul! Jag satte lite perenna saker i mina, som t.ex. rabarber, men det ska jag ta bort igen, för vi äter inte så gärna rabarber...
    I år sak jag så vaxbönor i den ena och squash i den andra. Det är saker vi använder!
    Roligt att höra från dig - det är långt mellan gångerna!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jätte fin julros. Funderar på att plantera en sådan. Ha det fint kram från Nina

    SvaraRadera
  5. Vilken helt underbar vit julros! Kul att titta in till dig igen, det var ett tag sen sist, mycket som har hänt i din fina trädgård. Själv har jag idag återupplivat min trädgårdsblogg efter fem tysta år. Välkommen att titta in igen!!

    SvaraRadera
  6. Är nyfiken på vad som händer i din trädgård nu. Du har verkligen en underbar blogg. Hoppas att du fortsätter med den.

    SvaraRadera