söndag 2 juni 2019

Sommar!


2 juni 2019. Förra året vid den här tiden kändes det som det hade varit sommar lääänge. På något sätt gillar jag nog det bättre när det går lite mer långsamt. Det känns mycket frodigare i år. Rosorna ser lyckliga ut så jag ser fram emot alla blommor och all doft.



Det jag har i krukor gräver jag ner i jorden på vintern för att det ska klara sig bättre. Sedan är det bara att gräva upp på våren och trycka ner i en kruka igen. Ganska smidigt.



Aicha blommar tidigt och är söt. Den var ganska pinnig i flera år men nu har den blivit tät. Blåregnet i bakgrunden är snart överblommat men det är återblommande senare på sommaren.






I höstas klippte jag ner hela Constance Spry som tog över hela hörnet. Den skjuter fint i år och får blomning redan från marken vilket är fint. Klätterrosor brukar bli lite glesa ner till om man inte klipper ner dem emellanåt. 


Det ser ut att bli en hel del blåbär och det är ju smaskigt! Jag har två amerikanska blåbär, en självfertil planta men den andra behöver en kompis.


Lykkefund fick en ny bur förra året och klipptes ner till marken för att få på den nya rosenburen. I år fyller den upp hela buren så förhoppningsvis blir det en fin och väldoftande blomsterpelare snart.



Perfekt yta för att inte ha en studsmatta på! För första året på ungefär hundra trädgårdsår har vi ingen studsmatta. Barnen har helt enkelt vuxit ifrån hoppandet. Rent estetiskt stör det knappast mig att jag slipper den där fula saken.



Detta är årets enda projekt. Jag tog bort alla pallkragar som jag ändå var för dålig på att ta hand om. De gigantiska rosorna Valdemar är också flyttade på (jag grävde upp dem i december av alla märkliga månader att välja att flytta på rosor men de ser väldigt glada ut på sina nya platser!). 

Längst med kanterna har jag istället grävt ner de flesta av alla mina dahlior. Jag inbillar mig att de blir betydligt mer lättskötta direkt i jorden. Det var ett evigt vattnande förra sommaren i krukor och pallkragar som snabbt torkade ut. De blev också så himla höga och svajiga. Det är inte riktigt klart ännu för jag behöver fixa några stålkanter på insidan. Jag slutade räkna mina dahlior när jag kom till 70 stycken. En endaste knöl klarade inte övervintringen i garaget och en av de nyköpta tog sig inte heller men det får man kanske räkna med. Det är verkligen ett pysslande med dahlior eftersom jag förkultiverar alla i krukor. Men, men, något ska man ju lägga sin tid på och jag tycker att jag har gott om tid.

Klotrobinian i bakgrunden är lika hårt friserad som vanligt för annars blir den enorm innan sommaren är slut. I augusti är den lite för stor ändå i kronan tycker jag men det är kanske inte så mycket att göra åt.

I dag var det varmt! I morgon står det 26 grader på smhi men vi får väl se vad det blir av det.

5 kommentarer:

  1. Hei Louise, så fint det ser ut hos deg! Rosene dine ser nydelige ut, Aicha må jeg huske navnet på, og det blir nok flott med alle rosene på Lykkefund. Ha en fin søndagskveld, hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få se din fina trädgård igen! Ser alltid lika välskött och prunkande ut! Men du jobbar ju mycket med den också!
    Vilken fin gräsmatta du har. Vår har ännu inte hämtat sig efter förra sommarens extrema torka. Men jag hoppas på lite mer regn i år, så ordnar det sig nog.
    Ha det så gott i din vackra trädgård, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Du har den finaste trädgården jag har sett! Verkligen inspirerande. Blev så glad över att det fanns ett nytt inlägg på din blogg.

    SvaraRadera
  4. Tänker som du kring krukor och vattning så dahliorna flyttar ut i landet varje sommar numera och jag får mycket finare blomning. Det är väl det som är win-win. Dina stöd är så vackra och rosorna ser väldigt välmående ut.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Så fint det är hos dig nu! Början av juni är en härlig tid :-) Kram Nora

    SvaraRadera