tisdag 13 december 2016

Tiden går!


Då var det plötsligt lucia! Hur gick det till? Men visst passar väl lite sommarbilder då! Bilderna är från juli-sept och mest för mitt eget kom-ihåg.
 
Margueriter och brytbönor, en fungerande kombo för mig som glömmer att skörda det mesta i mina pallkragar. Hur svårt ska det vara kan man undra? Tja, ganska svårt tydligen eftersom jag år från år låter grönsakerna bli förvuxna och träiga.


 
Sommar från gatan.



Ha! de blev ju faktiskt orange till slut! De var gröna väääldigt länge.


 
Shoppat hos Lottie Hermansson, Lotties trädgård. Väl värt ett besök!



I full brand. Med lite god fantasi. Blodgräset "Red Baron" som glatt har spridit sig från en mycket liten tuva.



Ferdinand Pichard



Det var det där med att ha en stor variation i sina pallkragar. Violer, dahlior, bönor, margueriter, sockerärtor och lite annat smått och gott. Varför inte liksom?



Vanille Fraise
 


Att vara fångad i en bur. Nyklippt och överblommad Lykkefund som har "knölats" tillbaka in i sin bur trots att den gärna vill rymma lite under säsongen.
 


Det ska ju såklart inte vara en rosenbur just där, men till och från finns det lite "skrot" i trädgården som ska säljas. I rosenrabatten till höger finns det också gott om rostiga prylar som tillfälliga gäster.
 


Sköldpaddsört och Rudbeckia.
 


Så kom då spaljén på plats till slut! Svårfotograferad i tråkigt septemberljus men man får en liten uppfattning i alla fall. Det blev faktiskt ett gemensamt tillverkningsprojekt och inte bara makens verk som det brukar vara.

Och nu då? Ja sommaren gick och hösten kom och nu får man nog också säga att även vintern kommit trots att det inte är någon kyla att tala om ännu. Tulpanlökar har knölats ner lite här och där i ganska stora mängder i förhållande till att jag hade bestämt mig för att inte köpa några lökar i år. Jag hävdar som vanligt att det är Plantagens fel. De senaste inhandlade jag på 70 % rea och då är det ju närmast kriminellt att inte slå till. Jag gjorde också ett sent köp av barrotade rosor från Odla som också hamnade på nästan-gratis-kontot. Har aldrig handlat från dem tidigare men det var finfina rosor bra förpackade. Om de överlever vintern med decemberplantering som det blev återstår att se.

Jag hoppas som vanligt på en ganska mild vinter men det blir ju som det blir oavsett vad jag går och önskar.

Vips är det väl april eller så innan jag hittar tillbaka till min blogg men kanske ses vi då!

5 kommentarer:

  1. OJ! Det var länge sedan! Jag trodde att du hade slutat blogga, som så många andra.
    Alltid lika roligt att se din fina trädgård!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Trevligt återseende! Trodde du hade gett upp. Sommarfärgerna och frodigheten är nästan bländande när det för ögat mest är grafiskt till dagligdags. Tycker inte du ska ha dåligt samvete för att grnsakerna inte blivit plockade. Du har nog bara inte hittat din rätta gröda ännu eller varför inte odla lådorna som cutting-garden.
    Ha det så gott och hoppas det blir fler inlägg framöver
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Bättre sällan än aldrig, det är lika uppskattat varje gång du kommer tillbaka! Så härligt med lite sommarbilder så här den mörkaste dagen, även om jag faktiskt för tillfället njuter av att vara mest inomhus och ta det lugnt! :-)
    Hoppas att du får en skön jul!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Hej kusin! :) Hoppas det är ok med dig och familjen. Jag sökte runt på nätet om austinroser och kom till din blogg, så då har jag nog hittat rätt person att fråga :D Vill själv skaffa två roser till min balkong, och så har jag en vän som vill plantera ett par roser i sin trädgård. Vilka skulle du rekommendera? Mina favoriter baserat på vad jag sett och läst på nätet är Olivia Rose Austin och Lady Emma Hamilton. Har du testat eller hört något om dem? Andra jag tycker verkar underbara är Lady of Shallot, Jude the Obscure (för doften!), Princess Alexandra of Kent, Abraham Darby och Jubilee Celebration. Något att säga om dem? Såg att du hade Lady of Shallot, hur är doften hos den? Någon ros jag inte borde missa? Min vän gillar pionlika rosor, så då tänkte jag på Spirit of Freedom, men det verkar inte som att den varit så lättodlad för dig?

    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Förlåt att jag helt missat att svara dig! Min trädgårdssäsong har inte riktigt kommit i gång så jag är inte så aktiv på bloggen. Tur att min kära syster gjorde mig uppmärksam på detta! Det är ju lite olika vilka rosor som lämpar sig för kruka och vilka som trivs på friland. I rabatt är ju som jag skrivit innan Lady of shalott en stor favorit som blommar fint och länge år efter år. Vill man ha en rosa ros är Queen of sweden en favorit men den blir ganska hög hos mig. Spirit of freedom rekommenderar jag inte även om den blommade massor. Blommorna var alldeles för tunga och blev hängiga. En fin rosa ros i kruka är Leonardo da vinci men det är inte austinros. Den är även en favorit i rabatten. Skulle jag bara få välja en ros så är det leonardo. Jag har inte alla du räknar upp så det är svårt att uttala sig om dem. Vi får väl helt enkelt prata om det när vi ses någon gång!

      Kram Louise

      Radera