onsdag 20 juli 2016

Sommar igen!

 

 
 
Så kom sommaren tillbaka! Vi får väl se hur länge den stannar men jag är nöjd med bara några dagar åt gången av sommarvärmen. I krukan ovan bor någon form av marguerite som jag köpte som en liten spretig sak av Munkagårdsskolan på Lisebergs Trädgårdsdagar. En favorit i sommarkrukan eftersom den blommar oavbrutet.
 
 

 
I lördags var jag med på stadsfesten i Laholm och sålde min bok och trädgårdskonst/växtstöd.
 
 


Rabattkanter tycker jag är både fina och fiffiga och de har jag nu fått maken att tillverka för försäljning. De kommer förhoppningsvis att finnas i olika varianter och längder.


 
Senaste rabattprojektet tar sig mer och mer. Nu saknas bara en spaljé i kanten mot sittgruppen.


 
Rosenholm är ju min ögonsten just nu så den får vara med igen.


 
Jag klippte den rätt hårt i våras jämfört med vad jag brukar göra och det var tydligen rätt med tanke på hur den levererar.
 
 
 
 

Mot trottoaren utanför sträcker sig Malva (som frösår sig överallt!) och fackelblomster. Växter som frösår sig är verkligen både för- och nackdel. Jag ska bli bättre på att rensa bort en del frösådder, t ex akleja och fingerborgsblommor på helt fel platser. Jag har lite svårt för att ta bort en fin blomma men på fel plats blir det helt enkelt inte bra. Till våren ska jag träna på det där. Men nu är vi fortfarande mitt i sommaren så vi tar en sak i taget!

4 kommentarer:

  1. Alltid lika roligt att se din vackra, välvårdade trädgård!
    Och visst är det så, att vissa växter frösår sig lite mer än vad man skulle önska! Så länge de inte tar över och konkurrerar ut andra växter, så går det väl an, men aklejorna är lite väl frodiga i min trädgård nu, faktiskt! Men man får väl dra upp dem nu, för när de blommar nästa år, så nänns man väl inte...
    Snygga rabattkanter din man gjort!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Det där skulle jag också behöva öva mig på. Men som du säger, det är svårt att ta bort en fin blomma. Malvorna sprider sig glatt hos mig också. I våras skulle jag rensa bort en stor planta och det var ingen lek. Jösses vilka rötter de har! Då är akleja och fingerborgsblomma betydligt enklare.

    Ha det gott och fortsätt njuta av sommaren!

    SvaraRadera
  3. Ja, det där med frösådder är svårt tycker jag också. Men jag blir bättre med åren på att "förhärda" mig och ta bort det som växer på fel ställe. Och så fnissar man när man ser plantan ifråga på handelsträdgården för 50-70 kronor för en ynka liten sak i plastkruka:-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Så roligt med försäljning! Hoppas att allt gick som smör i solsken. :-)
    Så fint det blir med sommarprojektet! En spaljé kommer att bli pricken över i:et.
    Ha det riktigt bra!

    SvaraRadera