torsdag 23 juli 2015

Sommar?

 
 
Även om huset inte var förfallet känns det väldigt trevligt med nytt tak och skorsten och allt nymålat! Min man hävdar att vi ska flytta innan det är dags att måla om det nästa gång...
 
 
 
Valdemar levererar som vanligt!


 
 
 
 

Vy från gatan.



Rosen Laguna till höger.








 
 
 

Jag kan inte tycka annat än att Lykkefund är fantastisk! Man ser knappt makens svetsade bur därunder.



Den har blivit mer rund i år eftersom jag har låtit de långa årsskotten växa och böja sig mjukt över buren.
 


 Rosen Stockholm.
 


En favorit, Eden Rose.
 



Klematis Jackmanii.
 


Paul´s Himalayan Musk till höger. 
 




Purpurklätt har tagit sig friheten att flytta in från grannen. Det kan vara så att jag hade den först men eftersom den frisår sig hejdlöst försökte jag bli av med den. Vi kan väl säga att det gick sådär.



 

 

Mycket rosor blir det vid den här tiden - i träd, på bågar, på spaljéer, i rabatterna...

Jag ska inte tjata om vädret den här sommaren men maken till blåsig vår och sommar får man väl leta efter! Man sänker ju helt klart sina krav och plötsligt är man nöjd med 17 grader, halvmolnigt och någorlunda vindstilla. Annat var det förra sommaren när man höll på att smälta bort i värmen! Gräsmattan verkar i alla fall tacksam över det lite sämre vädret, annars brukar den vara lite nedbränd så här års.

Såg annonser i dagens tidning om "bollkryss". Det vägrar jag nästan gå med på. För mig är krysantemum en höstblomma. Något att piffa upp med vid entrén när sommarblommorna har givit upp i sina krukor. Där är vi inte ännu. Så det så.

16 kommentarer:

  1. Vad mycket fint du har, är så avundsjuk på dina vackra rosor. Nä bollkonst känns ju höstigt, jag köpte faktiskt ett par små astrar på Konsum för jag hade tomrum i en kruka, jag tvekade länge men jag tycker ju att de är himla söta.

    SvaraRadera
  2. Man bor kvar. Vi kände detsamma när vi målat om. Nu är det dax igen och känns inte så betungande. Det blir nog färg på huset den här gången med. Härligt att få följa dina rosor, det inspirerar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men du sp fint du har! Ja vädret ja!? Men du bollkryss, såg de första för tre veckor sen, reagerade på samma sätt...men hallå! Nu har det väl gått för långt! Vägra, ville inte ens titta på dem ;)

    Ha det gott och njut av allt det fina, snyggt huset vart, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  4. Lykkefund måste verkligen ha det optimala stödet, superfint.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj, så mycket fint! Jag håller med, inget att tjata om egentligen- vädret...man blir glad om det är uppehåll och lite småsoligt.
    Och Bollkryss: nej tack! Absolut inte nu och för min del inte sen heller! Tråkig är den, endast vacker precis innan den är helt utslagen...Nej,den går bort!
    Roligt att se dina härliga klättrare. Valdemar är nog min favorit här...
    H en fin fortsättning på sommaren!
    Lena

    SvaraRadera
  6. Va?! bollkryss redan, nej tack:) Du har en drömträdgård, så ordningsamt. Det var annat än mitt kaos jag kom hem till i går;) Efter flera timmars klippande av överblommat, uppbindning av rosor känner jag mig i alla fall lite mindre missnöjd:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Lykkefund...ja jag säger då det! Himmel vilken ros! Det blir att pallra sig iväg till plantskolan på en gång...Otroligt vacker trädgård du har!
    Ha en skön fredag, ta hand om dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Men jag smäller nästan av så vackert! Det är tydligen ett ros-år i år och det bekräftar dina bilder verkligen! Njut nu i fulla drag av nyrenoverat hus och en trädgård som inte verkar ha tagit någon skada och stället anstränger sig till det yttersta för att matcha det nypiffade huset! Fast jag gissar att en viss ansträngning härrör från dig också...:-)
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  9. Hos dig är det ju precis lika vackert som vanligt Louise.. Hemma hos mig växer ogräset både i mängder och rekordhögt eftersom det skvätter lite mest varenda dag och då går det inte att rensa utan att bli sjöblöt - ogillas!!! Men visst sänker vi kraven efter vädret. Jag sa häromdagen att jag drar gärna på mig långa byxor bara det är uppehåll så man kan göra något ute i trädgården - jag börjar bli smått desperat om jag ska vara ärlig :(
    jaja, inte lönt att gnälla, det blir ju inte annorlunda av det. Nu hoppas jag på en skön, ledig helg (även om det är utlovat spöregn mest hela helgen) Vi får väl ta en tur över sundet eller nåt annat kul och kanske göra ett besök på Botaniskan i Köpenhamn - det är alltid trevligt :D
    Kram gittan (orkar inte logga in)

    SvaraRadera
  10. Alltså, vilken trädgård du har! Helt sanslöst som det blommar! Och så frodigt allting är. Din Jackmanni är som en jättebuske bredvid min, som har kanske 20 blommor och är en klen planta på en spaljé mot en vägg...
    Nej, nej, inga höstblommor än. På länge.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Wow. Så fint! Dina rosor är helt fantastiska!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Oh, nytt tak och nymålat. Urtråkigt, men väldigt, väldigt fint. Det är bl a en av anledningarna till att jag vill ha ett genuint timmerhus, alltså ett sånt där gammalt grått med torvtak. Jag drömmer fortfarande om ett sånt hus och kan inte riktigt släppa tanken......
    Din trädgård ska vi bara inte tala om, jag vet inte hur du gör för att få det att växa och blomma så oerhört fantastiskt mycket! Imponerande!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Wow, vilka rosor, helt fantastiska! Och vilken doft det måste vara i hela trädgården!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  14. Fantastiska rosor hos dig! Alla är så enormt stora och kraftiga. Håller med om att Lykkefund är en underbar ros, den växer så det knakar hos mig också.

    Ja, sommaren är inte mycket att hurra för. Precis som du säger så sänker man sina krav betänkligt när vädret är såhär vecka efter vecka.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  15. Jisses vad rosorna är fina hos dig. Härligt att ha upprustningen gjord, då kan man ju bara njuta i flera år sedan utan att behöva måla ett enda dugg:) Ha det fint!
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  16. En sån underbar trädgård du har! Och jisses vad rosorna blommar :) Din spaljé är också väldigt läcker, så mycket det gör för helhetsintrycket att få till det där "lilla extra". Valdemar har nu åkt raka vägen in på min måste-ha-roslista!
    Ha det gott!
    /Gunilla

    PS och självklart nej tack till bollkryss, kom igen om en månad eller så ;)

    SvaraRadera