lördag 6 september 2014

Sommarvärme, höstiga färger, rosor, tujor och glödande gräs


Stanwell Perpetual blommar igen. Den har två stora flor på sommaren och lite enstaka blommor däremellan. Så beter den i alla fall sig hos mig.



När lammöronen blev bortgrävda passade jag på att lägga en liten stenkant mot gräsmattan i stället. Jag hade lite gamla betongstenar över men för att göra det lite mjukare blandade jag upp raden med några överblivna tegelstenar. Jag älskar tegelstenar i trädgården och hade kunnat ha det runt varenda rabatt, men jag vill inte lägga pengar på att köpa och de vi hade är slut.

Det ska fyllas på lite mer i rabatten efter lammöronen men det får nog bli till våren. Jag är ju som bekant så bra på att vänta så det blir säkert till våren. Helt säkert:)



Blåbären börjar övergå i höstskrud men ännu finns det bär kvar att plocka. Jag tycker att de amerikanska blåbären är en toppenbra buske att satsa på. Gott, snyggt och lättskött!



Man får ju tycka vad man vill om gamla tujor och tur är väl det! Jag tillhör dem som tycker att tujor är helt okej som vintergrönt alternativ, de är dessutom snabbväxande och ganska billiga.

Mot ena grannen till har vi några enorma tujor som växer fritt och alltså aldrig klipps. Vill man därför piffa upp tujorna lite kan man låta ett engelmannsvin eller någon annan klätterväxt svinga sig upp i tujorna så blir det lite mer levande. På hösten är det som röda lianer kors och tvärs i det gröna och det tycker i alla fall jag är väldigt tjusigt!



Pärlrönnen finns både som träd och buske. Jag har den som en buske och tycker att det är en fin buske större delen av året. Så här års har den fullt av vita bär och höstfärgerna börjar komma.



Äpplen finns det gott om även om många har lite olika små prickar och konstigheter både i sig och på sig. Allt behöver ju inte vara perfekt.



Blodgräset gillar jag! Speciellt när solen lyser så fint genom stråna så de nästan ser självlysande ut. Blodgräset sprider sig men det får det gärna göra hos mig.



Hörnet under björken är torrt och soligt men det går rätt bra ändå. Kärleksörten verkar trivas alldeles ypperligt och även funkior och mitt gaffelolvon har accepterat sina platser.



Rosen Stockholm. Som köptes som en Bonica men ändå får vara kvar för att den är så fin. Annars har jag inga gula rosor.



Visst ser det lite höstigt ut i hörnet när löven börjar falla från träden och en del växter sakta men säkert börjar övergå i höstfärger.



Det finns alltid växter som växer just precis där de själva vill, oavsett hur ofta man sliter bort dem! Storklockan är en sådan. Det gäller att klippa ner den innan den fröar av sig om man inte vill ha den överallt. Men visst är den fin!



Jag är lite fascinerad över de ulliga nystanen som blir efter en del klematisblommor. Jag tycker att de är häftiga skapelser!



Jag brukar ha rosa gardiner på uteplatsen men nu har jag även en blåmönstrad variant att byta med efter att Indiska hade halva reapriset som slutade med att det blev nästan gratis med nya gardiner! Vi har blå dynor, markiser, dörrar och annat så det passar bra kan jag tycka.



Ängen börjar bli grön igen efter nedklippningen för några veckor sedan. Annars går det mest åt gulare och rödare färger. Jag gillar utsikten till höger i bild där vi ser flera trädgårdar bort utan något som skymmer. Det är bara växtlighet och inga hus eller annat som stör.



Vilken dag det har varit i dag! Strålande sol och varmt så man blir alldeles svettig bara man går utanför dörren. Dynor och annat undanplockat åkte snabbt fram igen och det är tid för njutning. Lördag och solsken, kan det bli bättre!

6 kommentarer:

  1. Nej inte så mycket bättre! Va härligt grönt det är hos dig o visst är det skönt med denna sena sommar!
    Passar jättefint med blått på altanen!
    Storklockan i blått slliter jag bort i mängder varje år, den vita är mera återhållsam. Den vill jag ha mer av!
    Håler med den är fin! Den ser skräpig ut hos mig och preccis när man har tänkt att klippa bort den så får dennsmå knoppar i vecken.
    Blodgräset har jag också, vackert är det.
    Mitt har inte hunnit sprida sig ännu, de blir bra här där det står och får gärna sprida sig lite!

    Ha det gott och en riktigt Trevlig helg!

    Kram :)

    SvaraRadera
  2. När de första blommorna kommer på våren så är man tackan för varenda liten detalj. Lite på samma sätt är det med de sena växterna tycker jag. Gräsen, kärleksörten, rosor... Nu tar man liksom inget för givet, utan man passar verkligen på njuta in i det sista! Att det fina vädret vände tillbaka till oss är naturligtvis en bonus!

    Ha en trevlig helg!
    /Annika

    SvaraRadera
  3. Fina bilder från din vackra trädgård! Blodgräs har jag också, men mitt envisas med att vara helgrönt!? Min Bonicaros blommar igen nu och flera av de andra rosorna har knoppar, så än kan man hoppas på lite blomning. Nu är allt som blommar ett plus, och inte självklart, som på sommaren!
    Strålande väder här idag också!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Det är en härlig tid nu - hoppas vi får en lång och varm höst!
    Rosen 'Stockholm' köpte jag i fredags, hoppas min med tiden kan bli lika fin som din:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  5. Stanwell Perpetual är en favorit hos mig. Härligt med något som fortfarande blommar. Dina bilder utstrålar verkligen sol och värme.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är lika fin hela tiden, ju! Vårfin och sommarfin och nu sensommarfin! Och grön är den, det är riktigt roligt att titta på allt fräscht.
    Agneta kram

    SvaraRadera