torsdag 29 maj 2014

Alunrotshjälp!


Ni som har hängt med här en stund kommer kanske ihåg den här bilden från förra året? Jag hade flera fina alunrot på rad men en efter en började de vissna och dog till slut. När jag grävde upp dem såg jag inget konstigt i jorden eller på rötterna, mer än att det var ganska lite rötter.

Nu har det hänt igen! Jag satte nya alunrot, en annan sort eftersom jag tänkte att det kanske var färgen som var känslig. Precis samma sak händer. Plantan vissnar sakta ner och det blir inget kvar.

Nu grävde jag upp de som har börjat vissna och det jag hittar då är massor av maskar!



Det kanske ser ut som vanliga daggmaskar på bilden men det är det inte. De är smalare och mindre och alla är ungefär samma storlek, runt tre centimeter. Jag har nog grävt upp 50 maskar runt de två plantorna jag tog upp. När jag sköljde bort all jord från rötterna kom det fler maskar. Till saken hör att jag även hade en tålig ros (Louise Bugnet) bakom alunroten och den dog i vintras. Jag vet inte om det har något samband. Allt annat som växer där ser fint ut.

Nu är jag såklart frågande till vad jag ska göra! Jag inser att det finns fler maskar i marken. Men vad är det egentligen för maskar? Vad kan man göra? Tagetes yr upp i mina tankar. De ska väl vara bra mot skadedjur, men räcker det? Sedan lär knappast tagetesen få vara i fred eftersom vi har gott om mördarsniglar. Nematoder? Jag har ingen aning.


Jag tar tacksamt emot förslag på vad jag ska göra åt de små rackarna!

12 kommentarer:

  1. Oj, jag har nog aldrig varken sett eller hört talas om detta problem. Hoppas någon annan vet. Ska följa för att själv få veta. Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har jag ingen aning. Hoppas du får svar på detta eller finner lösningen på annat sätt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Usch, både tråkigt och lite äckligt! Jag har inte en aning om vad det kan vara för mask, men fråga på odla.nu, där brukar man få svar snabbt! Lycka till!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det ser ut som maskarna som bor i hushållskomposten och de är ju snälla. Jag kan inte så mycket om maskar, men har aldrig hört att de kan ställa till med skada?
    Alunrot är en ganska svår perenn tycker jag. Några sorter klarar sig bra här och de har jag flera av, men de flesta tynar så sakteliga bort.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen hålla med om att de ser ut som kompostmaskar nu när jag jämför dem. Jag har ingen erfarenhet av kompostmaskar. Det kanske inte är maskarna som ställer till med skadan? Jag vet inte vad jag ska tro... Jag tycker att de limefärgade är svåra, annars har jag många alunrot som verkar trivas. De röda trivs bäst hos mig.

      kram louise

      Radera
  5. Ingen aning, men daggmaskar/kompostmaskar äter ju bara dött växtmaterial? Fråga på en bra plantskola om de vet. Mina alunrötter trivs bra för det mesta, men jag upplever att rotsystemet är ganska litet i sig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Jag har ingen aning och kan inte hjälpa dig, hoppas någon annan kan. men himla tråkigt i alla fall.

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Trist! Jag vet inte alls vad det kan vara som gör att plantorna dör.
    Hoppas du finner en lösning.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Hu så äkligt, kast och vänta att plantera tyills nästa år, så hade jag nog gjort men vet inte om det är det bästa förslaget.
    Krma Anna

    SvaraRadera
  9. Vet inte! Hoppas att du blir av med dem snabbt! O att de inte är "skademaskar". Kram :)

    SvaraRadera
  10. Blä! Fråga på en bra plantmarknad vad det kan vara. Hos mig vill bara röda alunrot växa, citronella och andra gulgröna torkar bort eller klarar inte vintern. Jag provar med någon ny varje år i alla fall... :) Susanne

    SvaraRadera
  11. Hej! Fick du nån klarhet i alunrots-döden? Jag har samma problem med många av mina (Obsidian), de frodas och är fina och sen bara tokdör..om jag försöker dra loss ett blad får jag med mig en del av plantan/roten..har inte sett några maskar, men har tänkt att det kanske är myrornas fel alt det täta nätet av rötter från japansk starr som finns i samma rabatt..

    SvaraRadera