torsdag 17 maj 2012

Jag strejkar snart!


Vad är det för väder vi har? I morse vaknade jag till 5 grader, halv storm och ösregn! Jag har fortfarande dubbla jackor när jag är ute i trädgården när man snarare borde vara redo att plocka fram shorts och linne!

Fotona ovan är tagna för tre dagar sedan, i dag finns det ingen möjlighet att ta några bilder i ovädret! Körsbärsblommorna slår ut mer för varje dag och jag älskar dem! Jag har ljusrosa blommor på mitt pelarkörsbär och mörkare rosa på mitt "Kanzan". Tulpanerna blommar på och fördelen är såklart att de blommar längre i den här kylan.

Jag har för första året en massa äppelblommor på lilla äppelträdet mitt i stora bilden. Trädet är planterat 2008 och är ett Aroma. Avenbokshäcken växer också nu. Den planterades barrotad hösten 2010 och i år ser jag att den skjuter en massa nya skott längst ner från stammen, undrade just hur det skulle gå till att den skulle bli tät där nere!

Tack för era uppmuntrande kommentarer om mitt vatten och det svävande pyntet från Liseberg! När det gäller buskpionen undrar jag om den inte är lite felplanterad egentligen! Jag har hört i efterhand att rotäkta ska planteras som de var i krukan medan ympade ska ner en bra bit för att bilda egen rot. Jag grävde ner min rotäkta rockii säker 10 cm ner i jorden mot hur den stod i krukan! Den ser ut att ha gillat det...

10 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med! Just idag skulle vi börja gräva för vår nya uteplats, men det blåser småspik och regnar. För en stund sen blev det bättre så att vi precis hann tända grillen för att grilla korv till barnen, men nu regnar det igen. Suck!

    Hade missat din inlägg om springbrunnen, så fint det blev! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Att klaga på vädret är ju egentligen helt meningslöst och slöseri med energi men jag är beredd att gå med i din strejk, i alla fall mot blåsten. Jag tycker verkligen inte om blåst!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. En så underbar trädgård och blogg jag hittade till. Jag återkommer. Din bild fick mig att tänka om i mitt projekt "biblioteket". Det får bli sten på sittplatsen , inte trädäck. Hihi ;) va bra./Fia.

    SvaraRadera
  4. Ja nu borde vi snart alla gå ut i strejk. Vill ha värme nu. Underbart vackra bilder från din trädgård Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Vädret är en katastrof!! Riktigt deprimerande. Men dina bilder lyser upp tillvaron:)).
    Ha en fin långhelg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Ja fy katten vilket väder! Jag går också med i strejken... Fast det ska ju faktiskt bli riktigt bra väder på söndag, så vi kanske ska vänta lite hihi.
    Ett pelarkörsbärsträd skulle jag vilja ha! I en rondell i stan (Kungsbacka) har de planterat 5-6 sådana i cirkel, jättefint!
    Vilken stor fin buskpion du har. Står också på önskelistan, som är lång...
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  7. Jo, april och maj har inte varit så där toppen vädermässigt! Hoppas det vänder snarast!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Härliga trädgårdsbilder! Pelarkörsbär låter intressant, måste jag ta och kolla upp ifall det är något för mig! Efterlyser oxå sol och värme!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Ja vädret här i skåne är ombytligt...sa precis till sonen som är 19 år att för 19 år sedan så gick jag i shorts och linne de två sista veckorna i april innan han föddes den 1 maj. detta året fick man ju ha vinterjackan på vid den tiden.
    men idag har vi haft sommarvärme här hos oss äntligen...
    kram mia

    SvaraRadera
  10. Men nu är det tisdag den 22 maj och nu gissar jag att din trädgård fått flöda i sol och värme, eller hur? Lagom, vad är det? Högsommarvärme. Jag sitter fortfarande ute och klockan är över 22 och det är 21 grad varmt!!!
    Agneta kram

    SvaraRadera