lördag 12 november 2011

Just nu...


...har jag varit ute och höströjt lite i trädgården. Lite mer löv har samlats upp, alla trädgårdsmöbler har till slut fått flytta in och de sista frostkänsliga sakerna har fått flytta till garaget. Vädret känns skumt. Mitten av november och så varmt! Inte mig emot, men jag undrar vad växterna tycker till våren. Många av mina rosor har rejäla nya skott, det kan väl knappast vara meningen? Underbart väder att vara ute i är det i alla fall!



Ha en skön helg!

11 kommentarer:

  1. Idag var det kallt men underbart gott i solen, så pass att t.o.m jag lockades ut i trädgården i eftermiddag! Löven körde jag över med gräsklipparen - snabbt och enkelt =) De sista krukorna (makens rosor) kördes in i växthuset. De hade precis som du säger låååånga nya skott. I växthuset blommar fortfarande pelargonerna, de afrikanska margueriterna och heliotroperna. Fikonen ser ut att vara mogna snart (om det inte blir för kallt nu) och en del växter som borde ha gått i vintervila skjuter nya skott, det kan ju inte vara bra...
    Jag hoppas förståss att vi får fler sånahär dagar, vintern känns alldeles onödigt "hihi" / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Härligt med utedag och även här hade vi fint väder idag.
    Det har utlovats kallare väder kommande vecka och det positiva med det kunna vara hög luft och då brukar det vara ljusare än om det är fuktigt tycker jag.

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja du man undrar verkligen hur det ska gå med en del rosor o annat med för den delen :S Får se oxå hur denna vinter blir?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Jag bara njuter och njuter av hösten/vintern. Vill inte ha snö som förra året. Det lustiga är att jag gillar annars vinter och snö men förra året med nästan 6 månaders snötäcke fick mig att misströsta. Nu får snön gärna komma i december :-) Rosorna, har inte funderat på det men de tar sig nog och klarar sig. Skulle det bli riktigt kallt och ingen snö tar jag nog eklöv och bäddar i rabatten.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Mmmm man oroas ju lite just för att de varit sådant varmt väder länge :/ men ändå njuter man av det in i det sista :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Ja, det är onekligen en underlig höst vi har. Maken och jag är så glada att vi valde att riva av taket på vårt hus just den här hösten... Fina bilder, som alltid. Hoppas du har en fin kväll! Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Glömde! Jo, det är järnvägsspår man ser framför sjön. Pendeltåget går mellan vårt hus och sjön. Nackdel det låter lite, men inte så mycket, mindre än biltrafik...framför allt moppar grrr!
    Fördel, det finns ingen som kommer att bygga bort horisonten trots att det bara är 20 minuter in till Stockholm...Luft, ahhhh!
    Kram H

    SvaraRadera
  8. Vi har oxå haft fint väder idag men det är allt ganska kallt nu, bara sådär 4-5 grader och på gränsen till frost på nätterna.
    Har fått ner ett antal lökar i jorden idag, fler ska ner imorgon :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  9. Jag har inte varit i trädgården alls idag, hade lite annat att pyssla med. Men visst har det varit ett underbart väder. Nu kryper temperaturen ner mot nollan, kanske blir det frost i natt. Pelargonerna står på altanen, lite skyddade i alla fall, citrusen står ute, likaså oliv och fikon. Jag har det så så länge det går.
    Fina bilder du bjuder på.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Vi har också haft det ovanligt varmt ända tills i natt, så temperaturen kröp under nollstrecket...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska färger du har i trädgården nu och bilderna gör det ju ännu vackrare, så njutningsfullt!
    Agneta kram

    SvaraRadera