onsdag 6 juni 2018

Nationaldagen

 
Mina förkultiverade dahlior har börjat blomma. Här syn White Pearl som skickades med som en bonus.
 
 

Det kommer antagligen bli lite trångt i pallkragen men så får det bli. Vi har vanligtvis gott om sniglar och snäckor så de bor bäst i en pallkrage. De har får stöd mot vinden av ett tunt staket.



Fler dahlior men dessa är inte förkultiverade så de kommer blomma lite senare. Inhandlades på växtmarknad i mitten av maj. I bakgrunden är jordgubbarna på gång.
 
 
 

Ferdinand Pichard.
 




Mme Boll
 




Constance Spry
 


Lite närmare...
 


Louise Odier
 

 
En salig blandning.



Queen of Sweden
 


Bowl of Beauty
 


Korstörne, Sunburst
 


Schersmin Orion
 


Ros Celsiana, daggkåpa och minisyrener i kruka
 


Alchymist
 
Och så var Sveriges nationaldag passerad. Jag gillar att det har blivit en helgdag och just nu behöver man verkligen vara ledig för att hinna njuta av allt fint. Det känns som mycket är nästan 3 veckor tidigare än vanligt så frågan är vad som ska blomma i augusti? Julrosor kanske? De brukar börja blomma runt november i vanliga fall har jag för mig. Ja, ja vi får väl se.
 
Och just det! Nu kom det från i går. Bevattningsförbudet som jag förstod skulle komma. Fullt begripligt men det känns jobbigt att vattna alla krukor och pallkragar med kanna eftersom man inte får vattna med slang. Jag tror att det blir samma vattenmängd men mer jobb. Självklart förstår jag att man inte ska vattna rabatter eller gräsmatta och att det blir enklast att förbjuda all bevattning med slang men jag kan ju ändå får tycka att det blir lite krångligt.

3 kommentarer:

  1. WOW vilka rosor!!Du hade några jag har på min önskelistan:) Här har rosorna inte börjat blomma ännu, vilket jag är glad åt. Är även glad att vi inte fått nått bevattningsförbud..ännu.
    Önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vilken överdådig blomning i din trädgård! Underbara rosor och pionen Bowl of Beauty är verkligen en skål med skönhet!
    Sen är ju jag lite tveksam till dahlior, men den vita du har är ju jättefin!
    Jobbigt med vattningsförbud. Det har vi inte här - än! Men det skulle ju inte förvåna om det kom!
    Ja, man kan undra hur resten av sommaren blir; det känns som en stor del redan har gått...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska rosor! Här har rosorna inte börjat blomma än, men förhoppningsvis snart.
    Trevlig helg!
    /Nora

    SvaraRadera