torsdag 19 april 2018

Sommar för en dag!


Vy från ovan.
 


Gräsmattan är i alla fall ganska grön men annars saknar jag grönskan på träden och i rabatterna men jag vet att det går fort nu.
 


Gillar mitt växtskåp som snälla maken har byggt.
 

 
 
 

 


Fikonträden har bott i garaget i vinter men nu har de fått komma ut i mitt växtskåp. Det ser lovande ut!
 

 
Träden har inte haft några blad på hela vintern men anlag till fikon har funnits där hela tiden.



Klövern bodde i kruka förra sommaren men eftersom jag förstod att den var perenn tryckte jag ner alla plantor i rabatterna framåt hösten och det verkar ha gått bra.
 


Vitsippor dök upp för något år sedan. Tycker oftast annars att det som bara dyker upp så där brukar vara ganska ovälkomna saker som kirskål, maskrosor och annat ogräs så det här var ju kul som omväxling.
 

 
Det verkar vara någon jätteallium jag har knölat ner här? Ska bli kul att se vad det blir av den.
 


Sötnosar. Det är bara en planta och att något för 8 kr kan bli så fint tycker jag är lite coolt.
 

 
Lite blandat gammalt pynt.
 


Hortensian har övervintrat i krukor i garaget. Olika nyanser på blommorna varje år men den här var tjusig tycker jag.
 


Nu gäller det att njuta av magnolian för det brukar vara snabbt över. Speciellt om det kommer några riktigt varma dagar som idag. Det ser i alla fall ut som vi ska slippa frostnätter just nu och det tackar jag för eftersom rosa och vita blommor är finare än bruna.
 










 
Nu har jag startat ett minikrig mot rådjuren. Oasis indränkta i blodmjöl. Annars får jag hålla mig till allium nästa år för som man ser faller inte de Bambi i smaken. Selektiva små (eller ganska stora faktiskt när de skuttar omkring i ens trädgård) rackare.

3 kommentarer:

  1. Så vackra, vårliga bilder från din fina trädgård! Vilka magnolior!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Vilka ljuvliga Magnolior!Själv får jag klara mig utan Magnolia-blomning i år, ett rådjur gick hårt åt vårt träd i vintras :-(
    Trevlig helg önskar Nora

    SvaraRadera
  3. Hej Louise!
    Vilken fin gräsmatta du har redan. Det märks att du ligger en bra bit före mig som har min trädgård i Stockholmsområdet. Helt ljuvliga magnolior. Däremot är de avätna tulpanerna inte lika roliga. Men jag har läst på flera ställen att blodmjöl faktiskt hjälper. Hoppas det är så. Har inte prövat själv men funderar på att göra det. Hoppas du vinner minikriget. Fikon är härligt. Har ett för första året som bott i uterummet över vintern där det tappade alla blad. Men nu är dom stora igen och det är många frukter på gång. Och vilken händig make du har. Jättesnyggt växtskåp!

    Ha en skön söndag!
    /Anita

    SvaraRadera