söndag 15 april 2018

Soligt, molnigt, blåsigt och torrt

 
Ja det är väl variationernas årstid just nu tror jag. Sol och shortsväder, halv storm, molnigt och allt annat som det kan vara vädermässigt. I går var i alla fall en solig dag och magnolian har börjat klä av sig sin vinterkappa.
 
 

Gaffelolvonet är också på gång och nu håller vi tummarna för att frostnätterna lyser med sin frånvaro.



I rabatterna kommer det mer och mer. Pionerna sticker upp sina röda skott och ger hopp om en blommig sommar.

 


I år har jag provat att klippa tujahäcken redan nu. Det ska tydligen gå att göra det även tidig vår och det är för mig betydligt enklare att göra det nu innan allt har vuxit upp i rabatterna framför häcken. Gissningsvis behöver den en klippning till men då får det nog bli i september och inte mitt i sommaren.
 


Fler och fler av den bruna löven på avenboken faller av och tur är väl det för just nu tycker jag inte att den är så tjusig.


Ännu ett säkert vårtecken även om det inte hör till de vackrare. Så länge den kan bo på uppfarten och inte mitt på gräsmattan är den ändå helt okej.



I morse möttes jag igen av rådjurens härjningar. Jag veeet att det är en värdslig sak att de mumsar i sig mina tulpaner men det är ändå ledsamt tycker jag. God smak har de också eftersom de i natt tog mina finaste tulpaner. Nu provar jag att "kruka" över några små grupper under några dagar så får vi se hur det går.



Smaskens!



Och där försvann hoppet om att det bara är bladen de har mumsat i sig...
 
Hade jag fått önska hade kommunen på något sätt försökt förhindra rådjur i så centrala delar av en stad men jag har förstått att de ser det som att vilda djur får vandra var de vill.



Olivträden har fått flytta ut. Jag har väldigt olika färger på mina olivträd. Det här är mer "fylligt" grönt än vad jag tänker att olivträd ska vara och jag har ingen aning om varför det skiljer så.


 
Detta har mer den färg jag tänker att olivträd ska ha.
 
 

 
 Lite regnvåt julros efter nattens duggregn. Det är torrt ute och jag skulle gärna önska regn. Förra året tror jag att bevattningsförbudet, som varade hela våren, sommaren och hösten kom redan i april. Jag hoppas att vi slipper det i år.
 


En annan variant.
 


Jag har precis tagit bort alla blad eftersom de lätt blir sjuka så den ser lite rolig ut helt bladlös. Antalet blommor kan man i alla fall inte klaga på och då har jag ändå klippt bort några stänglar som var vissna.
 
Fortsättning följer kring önskade och oönskade vårtecken framöver. När är det egentligen mördarsniglarna brukar vakna? Kan inte rådjuren tugga i sig dem i stället så kan jag mer se det som att vi är kvitt.
 
Kul förresten att flera har hittat hit via Trädgårdsfägring, ni är så välkomna!

4 kommentarer:

  1. Roligt att få se din fina trädgård igen! Men så trist med rådjuren! Hoppas att de plantor du gömt under krukorna klarar sig i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tja... jag tänker att det är lätt att säga - tulpaner är bara en värdslig sak. Och visst är det. MEn en värdslig sak vi slitet med att välja, skaffa, tänka ut plats till och gräva ner. Det är väl klart vi vill se dem i blom :) Har du testat att spraya med Trico garden? Ett medel gjort av fårtalg som doftar illa för rådjuren men som jag inte känner doften av. Det fungerar faktiskt rätt så bra hos mig och jag har mycket klövdjur runt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt inte provat men ska genast googla på och se om det kan vara ett alternativ. Tack för tipset! Tyvärr är de flesta tulpaner redan uppätna men jag har ju väldigt många rosor sedan som de kanske hittar tillbaka till...

      Radera
  3. rådjur gick hårt åt vårt träd i vintras :-(
    Trevlig helg önskar Nora

    สมัคร D2BET**

    SvaraRadera