måndag 8 maj 2017

Tulpantider

 

Så har mina myrten äntligen fått komma ut! Samtliga inhandlades på lokal växtmarknad förra våren och jag har tydligen lyckats vårda dem till överlevnad vilket känns hoppfullt.



Palettblad som kommer ha vuxit till sig rejält innan sommaren är slut.
 


En grästuva från ett tuvrör har fått flytta från rabatten till en kruka. Jag delar gräsen ganska ofta eftersom de växer sig stora i rabatterna. I krukan en keramikblomma från lokal keramiker.



Tulpaner är alltid trevligt. I år skulle jag vilja säga att det är ÖoB:s fel eftersom de sålde ut dem så himla billigt där framåt vintern. Tujaklot i framkant.
 


Det ser lite glest ut på sina ställen ännu men det brukar växa ihop.
 


Tulpaner som återkommer år efter år. tycker att de röda och gula ofta har den egenskapen medan rosa och lila är kinkigare hos mig med att komma tillbaka. Gaffelolvon i framkant.



Svavelsippa som glatt sprider sig.



Fler tulpaner.



Och ja, heter inlägget tulpantider så kan man ju gissa att det blir ännu fler tulpaner...



Fransiga och knoppiga, alla är välkomna.
 


Pionerna sträcker snabbt på sig nu. Det gäller att vara med när de växer så de fångas in i sitt stöd.



Hmm, nja, det här vill jag väl kanske inte riktigt kännas vid. Jag har svårt att tro att jag knölat ner just den här färgkombinationen tillsammans. Men, men, alla var ju välkomna så då får det väl vara så. Man kan väl ge sig på att det är några återkommande rackare just bara därför...
 


Redo för sådd. Eller så har jag redan sått? Minnet är mer än lovligt kort ibland. Något har jag nog petat ner.



Växtkuvös i väntan på värmen. Makens fint byggda växtskåp som jag fick till mina tomater förra året. I år ska jag begränsa lite mer exakt hur mycket jag ska knöla in i skåpet. Man kan väl säga att det blev lite fullt förra sommaren.
 


En rymling. Jag vet att lupiner nog ses som ogräs och de finns verkligen lite överallt hos mig men det får vara så. Frågan är vad som bodde där innan lupinen flyttade in för det ser rätt fullt ut...



Mina krukor har fått flytta runt lite. Vem vill bo på samma plats år efter år? Jag tänkte att de nog vill ha lite variation. Här några syrener i mindre format.



Lavendeln är nedklippt och rabatterna ser någorlunda i ordning ut. Det är väldigt torrt och med bevattningsförbudet kan det nog bli en spännande sommar men det blir som det blir. I natt pratas det om frost och det ingick inte riktigt i min plan efter utflytt av alla krukor. Kanske får vardagsrummet nattgäster i natt. Vi får väl se.

1 kommentar:

  1. Tulpaner har jag nästa inga, tycker att dom försvinner efter ett par år och jag är för bekväm för att gräva ner nya! Små botaniska har jag men dom återkommer ju år efter år! Sen gäller det ju att ha andra växter som kommer upp och döljer de vissnade tulpanbladen, för dom är ju inte så snygga!
    Vilket bra växtskåp du har! Något sådant skulle vi behövt i år - dessa kalla nätter har redan tagit kål på våra stora änglatrumpeter och frågan är om inte den nya dog i natt, när det var 0,5 grader bara? Dom tål egentligen inte temp under +5 grader... Då skulle man haft dom i ett skåp! Det är så tunga krukor, så man släpar dom inte gärna ut och in!
    Alltid lika roligt att se din välskötta trädgård!
    Kram, Monica

    SvaraRadera