torsdag 25 maj 2017

Buskpion och rosenportal


Den blommar! Äntligen! Jag tror att jag har haft den här buskpionen i tre eller fyra år och nu blommar den för första gången. Jag visste att jag hade köpt den rosa men man vet ju aldrig. Jag är mer än nöjd och tycker att den är hur tjusig som helst.



Jag har möblerat om lite bland växterna nere i hörnet. En blomsterkornell har fått flytta in efter den döda blodlönnen och en benved på stam var tvungen att flytta från ett annat ställe. Det blir säkert bra det där.


Tulpanerna är på upphällningen på sina ställen men har varit fina ganska länge.



Och titta vad jag har fått! En rosenportal egentillverkad av min händige make! Plötsligt stod den bara där en dag och jag är så nöjd. Det kommer bli hur fint som helst med klättrande rosor på den.



Det mesta brukar vi låta vara rostigt men denna fick målas svart för att passa bättre till trappräcket.
 


Jag har inga tovsippor vad jag vet... De har jag grävt bort för länge sedan....Trodde jag....


Det börja täta till sig i rabatterna. I augusti är det oftast mer än nog...
 


Det blev mycket lila tulpaner i år men jag gillar dem och de var typ gratis efter alla prissänkningar där fram emot vintern. Det är i alla fall så jag vill komma ihåg det.



Från andra hållet.


 
Och lite närmare... Jag gillar allium, de kommer oftast ganska snällt år från år.
 
Och annars då? Tja, det har varit en ganska kall vår tycker jag. Och regnfattig. Vattenbristen är nog ganska slående i större delen av landet. Att flytta växter och greja allt för mycket känns som en ganska dålig idé utifrån det. Jag tror inte att jag har några större projekt på gång men man vet ju aldrig. Rosenportalen och gruset i anslutning till den var ett projekt men det är ju klart nu.
 
Jag längtar efter värmen. På riktigt. Nu är det bara varmt i solen men luften är kall. Jag får njuta av ledigheten i alla fall, kall eller varm eller hur den nu blir de närmaste dagarna.

6 kommentarer:

  1. När vissa saker blommar vill man ju bara sitta där bredvid och spana hela tiden;) Vad snygg design det är på portalen - passar utmärkt med räcket!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fin portal du fått, han kan han!! Vilka rosor blev det där månne?
    Vacker pion också, liknar min Da Hu Hong, kan det vara samma månne?

    Ha det så gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev Constance spry som jag köpte på rea i höstas och har lyckats övervintra i pallkrage. Jag har en sedan tidigare och tycker mycket om den så jag hoppas att det blir bra. Osäker på namnet på pionen men det låter bekant.

      Kram Louise

      Radera
  3. Vilken jättefin rosenportal! Nästan synd att täcka den med rosor...
    Och så roligt att få se framsidan på ert hus, det har jag i alla fall inte sett förut!
    Däremot har jag sett och läst reportaget från din fina trädgård i trädgårdstidningen! Grattis! Jättefint!
    Här har det varit jättevarmt den senaste tiden, och precis som hos er jättetorrt. Men vi har inget vattningsförbud - än...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Portalen är supersnygg! Vilken fin present!
    Jag gillar även den där spaljen på näst nedersta bilden. Är det också makens verk? Snygg är den iaf.
    Önskar dig en fin helg! Hoppas du får några varma dagar.
    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tacksamt att ha en händig make. Det mesta i trädgården är hans verk, även spaljén. Varmt blev det verkligen, så skönt! Hoppas att det har varit detsamma hos dig.

      Kram Louise

      Radera