torsdag 23 oktober 2014

Plantagens fel!


Okej, jag är kanske inte bäst på matte men här blev något väldigt fel. Eller väldigt rätt...

Jag hade köpt 40 tulpanlökar och var helt nöjd med det. Jag tänkte att man kan ju förhålla sig lite lugnt till det där med lökar vissa år. Det var så jag tänkte. Fram till det plingade till i mobilen och mejlet förkunnade 50 % på alla lökar på Plantagen. Det går inte att stå emot, faktiskt. Det blev helt enkelt några lökar till. De syns på bilden. Sedan blev det fler lökar, som inte syns på bilden. De kom till efter att jag åkte tillbaka till Plantagen några dagar senare. Jag kunde helt enkelt inte stå emot, igen.

Jag känner mig lite som en lökknarkare och jag är inte helt behandlingsvillig så det får nog bara vara så. Till våren blir det alltså 260 tulpaner och 80 allium som snällt tittar upp om jag har tur. Sedan finns det ju lite gamla lökar som brukar blomma om, så ja, det blir nog en blommig vår även 2015! I tanken har jag fortfarande bara köpt mina 40 första lökar, de jag köpte billigt på ÖoB som syns längst upp till höger.

Ja, jag vet, det är ett stort förnekande i mitt missbruk. Jag vet bara inte riktigt vem jag ska be om ursäkt för det? När allt kommer omkring är det fortfarande Plantagens fel. Så det så!

16 kommentarer:

  1. Jamen helt klart att det är deras fel! ;)
    Känner igen fenomenet.
    Hade ett inlägg nyligt där det också råkat kommit en massa lökar extra här hemma, på nåt märkligt sätt! ;)
    Vad det kommer bli vackert hos dig!
    Kul att du kikade in till mig och att höra något från dig!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer ju att vara ett himlans jobb att få ner alla lökar! Så av den arbetsinsatsen som det krävs är det uteslutande att du är en lökmissbrukare!
    Keep gardening!
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
  3. Vem kan motstå rabatterat pris? Och vem kan motstå lökar? Nej, det är helt enkelt en alltför omöjlig kamp. Att det sedan blir en vacker färgprakt till våren gör ju motståndet fullkomligt hopplöst.

    Lycka till med all plantering som väntar nu.
    Kram, Karin

    SvaraRadera
  4. Jag heter Katarina och jag är lökknarkare! Är det inte så man brukar säga på AA-möten? Ja, så är det, det är lika bra att erkänna, så du behöver inte känna dig ensam om denna last!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  5. 260 tulpaner och 80 allium!!!! Så många lökar hade inte fått plats i hela min trädgård!
    Du har ju perenner överallt, hur får du plats till så mycket?
    Själv sätter jag aldrig några lökar, men har en del gamla trogna, som kommer igen...
    Hoppas att du visar bilder till våren när de blommar?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Men om du nu i tanken bara har handlat 40 lökar på ÖoB, så borde det väl finnas utrymme för ännu lökar i din trädgård innan tjälen kommer ;)
    Kram!
    Annika

    SvaraRadera
  7. Jag skulle läsa om dina skrivarplaner men där var det helt tomt. Nu när jag tittat runt på dina fina bilder förstår jag att du är upptagen med annat. Tuffa skyltar ni hade. Laholms-trakten känner jag väl till efter våra år i Skummeslövstrand. Fredagskram från en gubbe som var ute och bloggvandrade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med en ny besökare som jag förstår hamnade här av en slump! Ja det stämmer att det var en tom blogg du hamnade på och nu finns den inte ens längre:) I bland finns längtan men inte energin eller lusten eller vad det nu kan vara som sätter käppar i hjulen. Ser att du skriver och önskar lycka till med det!

      kram Louise

      Radera
  8. Ha ha, vad du är rolig! Men tänk vad du ska tacka plantagen i vår när allting blommar! Hoppas man får följa med i bloggen och se dina rabatter nästa år.

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Jadå, du talar som en sann missbrukare, skyller på nån annan, förtränger, en viss tillvänjning har skett och du behöver ökad dos, begäret påverkar också din vardag och vart du kör. Kanske du till och med har börjat gömma lökar från din man eller ljuga om hur många du har köpt...
    Som sagt, du är inte ensam och värre missbruk kan man ha : )
    Ha det så gott i helgen
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Så mycket fint du (vi) har att se fram emot! Det positiva är att du slipper abstinensen till våren;-). Den är inte lika kul!

    Ps! Härligt att ni satsar på växtstöd, den branschen är verkligen tunnsådd.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Haha, jag sitter och småler fånigt, så roligt du skriver! Klart att det inte är ditt fel, det begriper ju vem som helst. Och lökar, klart man måste ha och att betala hälften, självklart, då TJÄNAR man ju pengar och vem vill inte det......Du är rolig du! Det kommer att bli så fint och det säger swosch och så är vi där!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Underbart inlägg, skrattar så jag får ont i magen (av vällust) ! Men även jag kan sälla mig till gruppen "igenkännande". Får också erkänna ett annat "miss"-bruk - choklad...som går utmärkt att förtära under tiden lökarna hamnar i jorden...Ska verkligen bli härligt att få ta del av dina bilder till nästa vår då all prakt ger oss lust till ett annat "bruk" - vårbruket ;-) Kram, Ulla (som glömde skriva namn i ditt förra blogginlägg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!

      Kul att kunna underhålla lite! Jag är också en variant av chokladmissbrukare...:) Men det hade jag tänt att tala lite tystare om...alltså inte skriva ut i en blogg till allmänt beskådande...som jag precis gjorde...

      kram

      Radera
  13. Wspaniałe zdjęcia - super blog !!!! - pozdrawiam

    SvaraRadera
  14. Ha ha, känner igen mig i det där fast med rosor!
    Mitt egna sätt att begrensa mig är att cykla till plantmarknaden så jag helt enkelt inte får med mig hur många som helst ( rekord på 6 st i cykelkorgen ).
    Och att lök och plantknarka är nog inte så farligt när allt kommer omring :)
    Ha det gott / Anna Naturlig skönhet

    SvaraRadera