söndag 10 augusti 2014

70 kvm finfixad kattlåda, stroller+, klätterrosor och saknad äng


Jaha! Så var kattlådan söndagsstädad och fin! Inte för att jag har några katter och nog för att jag snarare tycker att det är en uppfart, men vad bygdens katter tycker verkar vara något helt annat!

Jag har i alla fall rensat hela uppfarten och det kommer att betyda att katterna blir ännu mer förtjusta över det, i deras tycke, tydligen perfekta toalettunderlaget. Jag är sann djurvän men kan ändå tillåta mig att bli smått galen över allt kattbajs både på uppfarten och på gräsmattan. Och jo, katter bajsar visst på gräsmattor.

Och när jag ändå är i farten kan jag också passa på att framföra till alla bloggföljande katter att varken klotrobinian eller bollpilen är inhandlade som klösbrädor till er!

Så, nu har jag pipit färdigt om det och ska roa mig med trevligare tankar resten av dagen!



Vad har hänt här då? Ja det är kanske inte den snyggaste synen just nu men det blir nog bättre. Det som har hänt är att ängen är slagen (eller ja, klippt, men det låter inte så coolt...). Det är kanske lite för tidigt, men jag är vanligtvis lite för tidig med det mesta, så jag fortsätter i den andan.

Det som också har hänt är att äppelträden har blivit rejält friserade och det gör det också lite tomt. Eller ja, vi kanske ska kalla det luftigt, det låter roligare...



 
Detta var förre min massaker. Och ja, jag vet att äppelträdsfrissering var på att-göra listan för vintern, men det var det där med att vara lite tidig av sig...
 
 

En del av poängen med den hårda beskärningen är att få fram klätterrosen bättre som svingar sig fram i äppelträdet. Ni ser lianerna lite kors och tvärs i trädet.



Apropå klätterros så har nu äntligen även den lilla Valdemar täckt hela sin del av rosenbågen. Eller täckt är kanske att ta i jämfört med den lite äldre rosen vid andra sidan, men den möter i alla fall den andra rosen.

Mitt i bilden syns klotrobinian som skulle ha beskurits hårdare om jag hade förstått hur mycket den skulle växa i år. Förra året höll den sig lite mindre och jag trodde att jag klippte den till samma storlek i våras, men tydligen inte.


 
Även häcken runt ön fick sig en klippning, den andra för i år.

Jag kan tycka att är det något man ska prioritera för att få det lite snyggt men inte hinner göra allt så är det först att se till att gräsmattan är klippt, sedan försöka hålla rabattkanterna snygga, efter det klipp häcken och finns det energi över så ta ett ogrästag i grusytor om det finns några. Det passar perfekt i sann 5:2 anda. Det skulle nog ta mig ungefär 5 timmar och 5 koppar te med lite 2-timmars vila efter allt. Sedan finns det ju allt det andra att ta tag i men det får komma när det kommer.

Nu är det ju inte så att det hör till vanligheterna att jag gör allt det här. Uppfarten händer allt för sällan att den blir ordentligt rensad och häckarna är jag inte heller så hysterisk med. Däremot försöker jag hålla ordning på gräsmattan och någorlunda på rabattkanterna.

Vill man ha lite mindre gräs att klippa kan man göra som jag och prova lite Stroller plus+ T kombi på klöverfläckar och annat ogräs. Visst dör det. Men det gjorde gräset också på sina ställen. Så nu har jag fina svarta fläckar lite här och var. Jag är egentligen helt emot den formen av bekämpning men blev lite galen på all klöver och kände för att prova men jag gör nog inte om det.

Dags för te igen om jag ska hinna med mina 5 koppar...

13 kommentarer:

  1. Usch, vad tråkigt att grannskapets katter ser din uppfart som sin toalett! Ja, jag skulle bli galen ... Har två katter själv, men tack och lov har de den goda smaken att krypa under huset eller vedboden och göra sina behov. Kommer det däremot andra katter ... Ja, då skrämmer vi iväg dem fortare än kvickt om vi ser dem. Man vet aldrig ...

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Förstår dig när det gäller katterna och deras behovsgörande hos er. Vi hade stora problem med grannarnas katter här innan vi skaffade Ronja. Inte kul alls. Hund kan man ju inte skaffa bara för att bli av med katterna men här har det hjälpt.

    Du undrade över sniglar hos mig. Nej, jag har bara de där vanliga med hus på ryggen. De kan visserligen äta dahlior även de men det är inte i den omfattningen att jag känner det som ett jätteproblem. I år har jag två dahlior i rabatt och tre i krukor. Det går bra.

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag har heller ingen katt men min svärmors (!) katt har sin toalett i min rabatt. Inte kul, brukar inte ha öppen jord men har lite nyplanterat och kattrackaren gillar att krafsa i jorden. Håller med om klippt gräsmatta och snygga rabattkanter. Tyvärr är min gräsmatta jätteful och jag avskyr att trimma, men måste såklart emellanåt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Som Marina skrev, har man hund slipper man katt. Jag undrade just när man skulle "slå" gräset som släppts upp. Nu med andra ord. Vad härligt det ser ut med rummen du skapar. Det är lite överraskande vad som ska växa i tokfart och vad som ska masa sig fram. Klotrobinian ser galet frodig ut.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Grannskapets katter kan man verkligen irritera sig på! Här använder de sig ofta av mina pallkragar som toalett vilket inte alls är trevligt med tanke på att det är där i jag odlar mina grönsaker :( Jag brukar spruta vatten på de katter jag ser, hård stråle på slangen så den når när de springer iväg och faktum är att de oftast håller sig borta efter en dusch eller två men det är ju inte alla man ser... Snyggt med grus och det ser väldigt välskött ut allt hos dig ;) Här kör vi en ny variant just nu, nedtrampade och knäckta växter liggande i rabatterna invid husväggarna eftersom vi bytt alla källarfönster den senaste veckan. Maken sa försiktigt "jag måste nog trampa i planteringen" Mitt svar blev att perennerna kommer fint igen nästa vår :) fönsterna måste bytas nu!
    Ha det gott / Kram gittan

    SvaraRadera
  6. Bästa sättet att slippa katter är att ha en själv: D De hållerhårt på sina revir och släpper ogärna in inkräktare. Vid ett tillfälle gjorde katten och tuppen gemensam sak och körde tillsammans bort grannens katt. Det gick med väldig fart och såg kul ut.
    Tror inte på nåt sätt att du är för tidig med att slå. Nu har väl de vilda blommorna hunnit gå i frö och gamla äppelträd mår väl bättre av JAS beskärning. Tror nog du har alldeles utmärkt koll.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Svavel har jag hört ska lura bort katter, fy vad tråkigt att få så mycket "skit" från dem.
    Svavel om jag kommer ihåg rätt är ganska ett ganska gult pulver, kanske inte så kul att ha på gången...men...
    Vi har andra katter på våran tomt, fast vi har katt.
    Tror att de går i skift.
    Vad du jobbar bra i trädgården, håller med Anette du verkar ju ha stenkoll och vara en arbetsmyra.Fint har du!
    Ha det gott o lycka till med gången.

    Kram :)

    SvaraRadera
  8. Den uppfarten var precis så välskött och välrensad som jag bara kunde önska att vår kunde vara! Jag tycks aldrig komma så långt att jag hamnar där i mitt trädgårderande. :( Maken kör med en "harv" ibland (vet inte vad det heter egentligen) för att lossa det som växer, men det kommer snabbt tillbaka. Tråkigt att katterna gör sina behov där! Innan vi hade hund så var katterna ständigt och gjorde sina behov hos oss, eller sov i någon dyna under natten så den blev full av katthår. Inte kul!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Ha, jag är precis som, lite tidig med att göra allting! jag börjar redan snegla på de överblommade perennerna och funderar på att klippa ner dem, men än så långe har jag lyckats behärska mig...
    Vi ha ju varit borta över helgen och bara de dagarna, gjorde att gräset hade vuxit jättehögt, så idag har jag börjat klippa det. Var tvungen att använda uppsamlare - det brukar jag inte göra.
    Men välklippt gräs gör att hela trädgården ser prydligare ut!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Haha, vilka kul inlägg du har gjort det sista! 5:2 var kul! Och detta senaste också. Det blir ett väldigt tedrickande förstås, men det kan man ju stå ut med! Jag har ingen gräsmatta längre, eller jag menar här, men där vi bodde tidigare hade vi det och det såg alltid prydligt ut när det var nyklippt, precis som du säger. Och så kanterna. Två av mina gamla käpphästar också. Här finns det inga kanter och jag har ju bara lite jord här och där och det är också ganska praktiskt. Trädgårdens rabatter får helt enkelt vara där jag kan lägga lite jord, ganska kul, men i år har det vuxit som tokigt trots torkan (men vi har ju vattnat) så nu är en del växter lite trängda, så det blir lite omflyttningar framöver!
    Duktigt att göra i ordning kattlådan åt grannskapets katter!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Ha, jag har just läst på lite om klotrobinia, var lite sugen på det i min trädgård. Tydligen ska man klippa den riktigt hårt eftersom den växer på bra varje säsong och det fick jag ju ett bevis på nu här i din blogg :-)
    Ja dessa katter... så trött man kan bli på att andras husdjur ska använda min trädgård som toalett!!! Usch usch usch
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  12. Inspirerad av ditt praktexemplar spontanshoppade jag idag en Rosenholm-ros på plantskolans rea. Håller tummarna för att den ska ta sig och bli lika fin som din, fast jag har inte bestämt var jag ska ha den än.

    Trist med katterna. Hoppas du hittar en lösning på problemet. Skaffa en vakthund, kanske? ;-)

    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Angående gräs i uppfarten. Det är lätt åtgärdat, köp saltflingor och strö ut för då dör ogräset snabbt och effektivt. Efter ett tag kan det se ut som att du var vattnat uppfarten på utvalda platser men det försvinner efter ett tag. För snabbare effekt vattna hela uppfarten så att saltet börjar att verka. Jag skall försöka fixa lite bilder på vilken sort som min pojkvän har köpt.

    SvaraRadera