lördag 15 juni 2013

Efter regn...

...kommer solsken! Jag här är det väl mest sol och regn om vartannat just nu. Med inslag av halv storm. Just blåsten är ju inte helt toppen för många växter. Man blir snabbt varse om vilka man borde ha bundit upp bättre. Alltid är det något som knäcks. Nu var det en stamros, Rhapsody in blue som blev halverad, tråkigt men så är trädgårdslivet.

Man får njuta av det som är fint i stället. Bortse från det sönderblåsta, bortse från ogräset och sådant som inte växer som man vill. Annars blir det svårt att ha trädgård. Jag tränar. Och lär mig! Just nu njuter jag av doften och alla blommor på min Martin Frobisher och den regntunga doftpionen där jag sitter i min "dricka-te-stol".

10 kommentarer:

  1. Precis så är det tycker jag. Man får njuta av det som är fint. Så klart finns det alltid lite (eller mycket) ohyra, ogräs, sönderblåsta växter eller förtorkade växter, förblåsta växter...men vi väljer ju själva vad vi fokuserar på. Jag är en sådan som oftast försöker titta på det fina.
    Idag tittar jag inte på mina irisar som är så tunga att de bryts men jag tittar gärna på pionerna.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Rätt så blåsigt här också och ett rejält åskväder här ikväll, men regnet behövde vi!
    Det är ju alltid tråkigt när någon växt får en sjukdom, skadas eller dör, men som trädgårdsägare får man ha tålamod...men det är svårt!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med en 'dricka te stol' :). Det måste jag också ha en :)).
    Så fin din Martin Frobisher är. Blåsten är inte snäll mot växterna, hela min Maidens Blush har kantrat.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Oj, så fin din rosbuske är! Förstår att du trivs där i stolen!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  5. Åh, du har så många underbara rosor i din trädgård!!! Hur lyckas du?
    Själv misslyckas jag alltid med rosor... Vi har sandjord och det är ju inte det bästa men köper rosjord när jag planterar, ändå vill det sig inte riktigt. MEN, jag ger inte upp - planerar att köpa en ny ros i år :-) Man får va envis hihi.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt i att man måste träna sig till att inte bli för upprörd när något knäcks i trädgården.
    Förr gick jag fullständigt "bananas" men nu rycker jag på axlarna o tänker att det kunde ju vara värre.
    Njut nu riktigt rejält av din Martin Frobisher, den är ju magnifik på bilden.
    Själv har jag varit ute mellan skurarna (eller rättare sagt störtregnen) och ruskat i min o snusat på den. Tyvärr gillar den ju inte regn.
    Ha de bra
    Britt

    SvaraRadera
  7. Ja, det där med trädgård är verkligen ett förhållande både i nöd och lust.
    Makalöst så vackert det blommar hos dig!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Vilken jättefin sittplats!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Och så slapp du beskära din Rhapsody in Blue. Om den nu skulle beskäras vill säga. Man får se det positiva i den här stormen som vi har här på västkusten, den verkar vara från här och ner till dig.

    Vilken ljuvlig te hörna du har, mycket vackrare kan det väl inte bli.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Det är det tråkiga med trädgård när det inte går som man själv vill och att växter kommer och går.
    Er sittplats är underbar.

    Kram Anna

    SvaraRadera