måndag 5 juni 2023

Varmt och blommigt


Då var det dags igen efter närmare ett års frånvaro i detta forum. Det går fort nu! Det var en seg vår tycker jag men plötsligt är det sommar så långt ögat når. Gräsmattan är redan gulbrun på sina ställen och det spås en varm sommar så vi får se hur det går med växtligheten. En repris på 2018 står inte överst på min önskelista.

Här blommar Aicha i alla fall.



Engångsblommande så man får njuta kort och intensivt innan de stora gula kronbladen singlar ner på gräsmattan.


I krukorna blommar det också. Alunrot har jag haft i kruka hela vintern men jag klippte ner den hårt tidigt i våras och nu är det frodig och fin igen. 



Stamsyrenen Palibin har aldrig varit så omfångsrik! Den är nästan lite för stor nu så jag får kanske klippa tillbaka den efter blomning.



Ett staket till mina dahlior har funnits på önskelistan och nu hände det! Vi bor där det blåser en hel del och förhoppningsvis ska detta hjälpa till att slippa att de lutar sig huller om buller på varandra och knäcks. 


Tanken är att staketet inte syns när dahliorna har vuxit till sig lite mer. 





Bollpilen som vi beskar väldigt hårt för ett drygt år sedan har repat sig bra och nu börjar det se ut som ett träd igen och inte bara en tjock förgrenad stam med några spretiga grenar på toppen som blev det initiala resultatet. Den blev helt enkelt för stor. 



 Allium är tacksamma och kommer snällt år från år och frösår sig med tiden. 

Det är studentvecka och förhoppningsvis kan den stora dagen avnjutas i trädgården om man ska tro på väderleksrapporten. Vi håller tummarna!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt (!) ser din trädgård fantastisk ut! Den vita rosen med gul mitt ser ut precis som min "Aksel Olsen"-ros, som jag har på rosenbågen. Kan det vara samma? Ni måste haft mera regn än vi har här, för jag ser ju att din gräsmatta är grön - det är inte min! Roligt att se din trädgård var det i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Jag gillade din inställning till ämnet. Spännande att läsa mer från dig.

    SvaraRadera