fredag 17 juni 2022

Snart midsommar!


Snart midsommar alltså! Känns lite orimligt eftersom sommaren knappt har kommit ännu?

Skrikigt rosa jättevallmo piggar alltid upp.


Som kräppapper


Att en enda planta kan bre ut sig så mycket! Tror att det är en kungsnäva.


Fin


Nu har pionerna börjat blomma. Jag vill bara bromsa tiden lite så inte allt går så fort. Det positiva med lite svalare sommar hittills är att det blommar lite längre och långsammare ändå.



Också fin!



Ett hörn


Constance Spry vid entrén


Nöjd


Martin Frobisher


Jag har många fluffiga rosa pioner men en enkel vit är också väldigt fin.


Rosa fluff


Blomsterkornell och mer rosa fluff i ett av trädgårdens hörn.


 

Äng, klätterhortensia, klotrobinia, dahlior och lite annat.



De tidigaste dahliorna har precis börjat blomma med enstaka blommor. Jag tycker dahliorna är väldigt lågväxande hittills? Kan det vara avsaknad av värme? Sniglarna kan göra mig galen men jag plockar några varje kväll och försöker rädda bladen från att bli helt perforerade. Det ska ju inte vara enkelt att ha trädgård:)

2 kommentarer:

  1. Visst är det underbart nu :) Och det har blommat länge. För några veckor sen när tulpanerna var på sluttampen tänkte jag - nu blir det tomt. Men nu när jag tittar så avlöser olika arter av pioner, sen börjar hybriderna, sen kommer de tidiga strandirisarna och nu är det en kombination av de tidiga luktpionerna och medeltidiga strandirisarna. Så egentligen blommar det länge än :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Som vanligt: Du har en underbart vacker trädgård!
    Kram, Monica

    SvaraRadera