måndag 18 april 2022

April 2022

Då var det vår igen! Årets första blogginlägg tyder på låg bloggintensitet men det går ju bra det med! Kom på att jag inte ens fick med alla mina dahlior förra året så det får kanske bli ett litet inlägg om det snart också. 

Påsken har passerat och vädret har varit över godkänt. April har annars verkligen varit just april. Sol, hagel, snö, storm, vindstilla inom loppet av minuter har det känts som. Mars däremot var väldigt fint med mycket sol och lite mer stabilt. 


Julros


Magnolian har klarat sig över förväntan trots all nattfrost med många minusgrader. Lite brunt på en del blommor men det är förlåtet.


Med hopp om varmare tider.



Ganska gråbrunt fortfarande men det ska nog ta fart snart. Klotrobinian är klippt och klar och i rabatten under/runt ska alla dahlior planteras tids nog. 


Blåregnet slingrar sig i thujan både hos mig och hos grannen och det är ju tacksamt. Mest ett grått trassel just nu men snart fina lila klassar med härlig doft. 


Olivträden har varit ute ett bra tag men fick komma in i garaget några nätter då det blev ner mot 8 minusgrader. Några minusgrader tål de bra så det är ingen fara med lite nattfrost. 


Dahlior, dahlior, dahlior! Jo, det är rätt många. Fler än 150 tror jag. I dag har de flesta kommit i gång men inte alla, jag har nog ett 40-tal som inte visar något ännu men de planterades också med någon veckas mellanrum och jag är van att det tar ganska olika lång tid på sig att sätta fart.


Den 26 mars kom de första ner i krukor. Det jobbigaste är nästan att dela dem för man får vara rätt våldsam och en del får man knappt i sär utan att förstöra dela av knölen. 



Ett litet gäng. På vintern förvara jag dem i stora plastbackar i garaget. Jag packar inte in dem på något sätt utan de bara bor i sina backar och det brukar fungera bra. 


Det här var nog också i mars, innan frisering av klotrobinian. 


Krokusen har blommat över men i mars var de fina och lyste upp lite i rabatterna. 


Ja vad ska man säga om det här? Bollpilen var fin men på tok för stor för sin placering och den borde ha hamlats för länge sedan. Nu ser trädet lätt misshandlat ut men jag har gott hopp om att det kommer skjuta nya skott och bli mer lagom framöver. 




20 februari. Det blev några lass till tippen. Det är verkligen inte vackert nu men det var inte mycket att välja på. Antingen ta ner trädet för att det var för stort (växte in över grannen och skuggade mycket i vår trädgård) eller hamla det. Fortsättning följer!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar