måndag 27 april 2020

Ja och nej om dahlior i april



Hm. 
Jag vet inte riktigt hur jag tänker kring projekt dahlior. Det är lite av en överraskning varje år att jag måste göra något med de där torra klumparna som ligger och tar plats i garaget. Vi skulle kunna göra en liten ja/jo och nej-lista kring mina dahlior.

Borde de inte förodlats? Jo. Men det råkade flytta in en väldigt gammal, söt liten bil i garaget som har behövt platsen bättre än mina krukor så det fanns helt enkelt ingen plats.

Är det inte för tidigt att plantera ut dem 26 april? Jo. Gissningsvis. Tar frosten dem kommer jag att tjura extremt mycket. Och antagligen vara orimligt arg på bilen i garaget.

Fick alla plats i rabatten? Nej. Oväntat? Nej, inte det heller...

Levde alla efter den märkliga vinterförvaringen att bara knöla ner dem i stora plastbyttor utan någon som helst omsorg under vintern? Ja! Alla ser ut att leva. Obegripligt kan tyckas men det är så jag förvarar dem varje vinter.

Det ser ut som de hamnar lite för tätt? Ja. absolut. Om man bryr sig om vad som är för tätt.


De ser verkligen inte mycket ut för världen.


Men de lever!


Lite olika omfång kan man säga.


Det finns en plan. Ser det ut som i alla fall. 


De bodde i pallkragar några år men det var ganska värdelöst tycker jag då det blev extremt mycket vattnande och de blev skyhöga och svajiga. De trivs bättre direkt i rabatten.




På plats! En del får bo i krukor så länge. Jag skjuter helt enkelt på "problemet" med var de ska bo.


Det blir såklart en helt annan vy när de har vuxit sig stora och yviga. I år ska jag (läs:min man) nog bygga ett litet staket till dem. Många knäcktes i vinden förra året trots tappra försök att stötta upp dem.


 Nu är det bara att vänta! Och längta! Vilket jag så klart är jättebra (läs:superdålig) på.

4 kommentarer:

  1. OJ!! Så många dahlior du har! Och vilket jobb att gräva upp dem och ner dem varje år! Men så fiffigt att ha en rabatt bara avsedd för dahliorna, även om inte alla får plats. Jag kan tänka mig att det blir överdådigt när alla blommar!Hoppas att du visar det på bild då?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tänker också att det är smart att ha dem i en speciell rabatt, så att man kan rensa och gödsla obehindrat när de är borta.
    Men av mängden dahlior att döma, så kommer inte alla att rymmas i den rabatten.
    Har precis samma problem - var ska alla vara?
    Snygga dahlior på sista bilden!


    Kram!

    SvaraRadera
  3. Här har Dahliorna inte ens kommit i jord än - förhoppningsvis blir det av i veckan.
    Lycka till med dina!

    SvaraRadera
  4. Hmmm lider av samma problem som du, många dahlior blir det. Jag har inte öppnat dörren till min vinterförvaring ännu, det är lite för mycket bakslag tycker jag, men till nästa helg finns det ingen återvändo - då åker de ut. Alltid lika spännande och se hur de klarat vintern. Som back up har jag ett 20 tal nya sorter som jag drivit på i växthuset.
    Det finns speciella nät att lägga över dahliorna när de kommit upp ca 30cm som de kan växa igenom och på så sätt stötta sig själva - jag har testat och det funkar bra på de sorterna som inte blir hur höga som helst. Jag har köpt det genom Dahliasällskapet. http://www.svenskdahlia.se/
    Nu hoppas vi på en varmare vår så att de sätter fart och blommar fint för oss juli till oktober. Det är ju faktiskt värt besväret att gräva upp och ner dem =) Ha en fin helg!

    SvaraRadera