fredag 3 november 2017

Mitt missbruk

Jag klarade inte att stå emot den här hösten heller. Det går bara inte. Jag inser att det är någon form av missbruk men som alla missbrukare finns det ju grader på skalan.
 


Det handlar såklart om lökar. Igen. Jag kan helt enkelt inte gå in på Blomsterlandet eller Plantagen när de har lökar på rea. I bästa missbrukaranda har jag försökt att hålla mig i från butikerna men förra helgen var det kört. Jag liksom i stort ett sögs in på Plantagen när jag råkade passera. På ett sätt hoppades jag att det inte skulle vara rea för då hade jag kunnat stå emot. Men nu. 50 % på redan sänkta priser. I stort sätt gratis. Eller hur?
 
 


Den här blandningen blommade för två år sedan. En felmärkning av de lökar jag köpt men det blev ju rätt bra ändå.



Jag har nu försökt gräva ner de flesta lökarna. Det gick sådär. Det känns lite som trädgården är "lökminerad" eftersom var jag än försöker gräva så klyver jag någon stackars lök som redan finns där. Hm. Förlåt.
 


På något sätt gled jag även inom Blomsterlandet. Jag vill inte minnas att det riktigt hände men även där slank det tydligen med några påsar. Märkligt.
 

 
Så nu är det bara att vänta till våren. När man får njuta av sitt missbruk.



Tja, det finns ju värre saker att hetsa upp sig över här i världen.









Som ögonfransar. Med lite fantasi.



November redan alltså. Kunde vi bara komma överens om att skippa januari till mars så hade det känts lite roligare tycker jag. Mentalt ska jag nog prova det. Det betyder ju att det snart är vår! I mitt huvud i alla fall...

6 kommentarer:

  1. Det är ju ett rätt ofarligt beroende och som ger glädje över lång tid och förhoppningsvis flera år. Så ska jag vara beroende av något så är det just det :) Och som nördig samlare får jag nog instämma i kören fast jag i år bara köpte planerat till ett par krukor men ändå... på rea.

    Hoppas du visar hur fint det blev sen.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Ska man ha något missbruk, så är väl ditt något av de bästa! Den där första "misslyckade" kombinationen av de rosa, fransiga och de mörkt vinfärgade är ju bara helt underbar! Det är så att jag nästa måste ge mig ut och skaffa något liknande och jag är annars inte så svag för lökväxter. Dom blir så skräpiga när dom blommat över... Och så har jag så tätt med perenner att jag inte skulle få ner några! Men vi får väl se...
    Roligt att få ett livstecken från dig!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Ett beroende man inte vill bli av med! Tror aldrig man kan få för många lökar. Jag har satt 742 st idag och det känns ändå som en droppe i havet när man vill ha en blommande vårträdgård.
    Härliga vårbilder med alla tulpaner!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. The blog are the best that is extremely useful to keep.

    โคนัน

    SvaraRadera
  5. Haha, du är för rolig med dina lökar varje höst.
    Kan tipsa dig om att Granngården också har rea.....
    Tittade in här just nu för att se om du skrivit något och blev glad när jag såg det.
    Saknar dig och dina fina bilder som visar en helhet av trädgården.
    Vart tog detta året vägen?
    Mest regn, men tur det med vårt bevattningsförbud.
    Fick själv ett ryck i söndags och grävde upp en massa växter som jag tröttnat på.
    Har även tidigare rensat ut de mesta rosorna (tröttnade på löss o spinn o rosrost o gud vet allt) och planterat perenner istället och en massa Viticella clematis som blivit min stora passion.
    Nu är det en vinter med planering av nya växter som gäller.
    Och jag får ju erkänna att även jag fick ett ryck av "lökmania" i går och for inom Blomsterlandet och handlade på rea.

    Ha de gott
    Britt (Trönninge)

    SvaraRadera
  6. Wow, vad fint! Oj, visste inte att man kan ha sånt missbruk, men det är klart, allt går :)

    SvaraRadera