torsdag 9 juni 2016

Sommar!


Trots att det bara är början av juni känns det som högsommar efter de senaste veckornas värme. Det har fullkomligt exploderat i trädgården och jag är inte helt nöjd över att det går så fort. Hur ska det bli i juli och augusti? Tittar tillbaka på 2014 och ser att det var långt kommet i början av juni då också. Man glömmer fort, eller jag glömmer fort i alla fall...



Bilderna är från 5 juni och det händer mycket för varje dag som går. Största rosen på spaljén, Laguna, har redan börjat blomma.



Och titta vad jag har fått! Ett litet glashus! Jag har ju en väldigt händig make och detta har han byggt till mig. Antagligen för att jag ska sluta gnälla över sönderblåsta tomatplantor där tomaterna mognar typ i oktober. Maken gillar detaljer så det ska se lite gammalt ut, ha lite rostiga plåtdetaljer osv.



Det finns en flyttbar hylla i det och jag har inte möblerat klart med växterna men det är en början. Taket är öppningsbart och dörrarna går att ställa upp i olika lägen. Jag är nöjd!



Hortensia som har fått övervintra i garaget, sattes ut för tidigt, tappade sina blad och har fått nya! Blommorna klarade frosten. Jag vet att jag är för ivrig där i maj, ändå gör jag samma sak varje år...



Huset från baksidan



Pionerna blommar och rosorna är på väg. Paus!



En liten lönn, Orange Dream, som jag snarare skulle kalla gulgrön är orange, men strunt samma. Pion i bakgrunden och Constance Spry som har slagit ut med sina första blommor i dagarna.



Therese Bugnet i framkant och Martin Frobisher i bakgrunden. Pålitliga kanadensare. Blodlönn och silverpäron får också vara med.



Klotrobinian klipptes inte riktigt lika hårt i år och det lär jag antagligen ångra i augusti när den kommer vara som en gigantisk boll som skuggar allt i sin närhet...



Mina dahlior har i år fått flytta in i en pallkrage och jag håller noga koll på sniglarna. Dahlior i rabatter fungerar inte hos mig, de blir helt uppätna. Har brukat ha dem i krukor men det blir ett evigt vattnande.

En liten stress är Tusen Trädgårdar där jag ska deltaga för första gången 3 juli. Min trädgård brukar vara rätt okej i början av juli men i år kommer mycket ha blommat över. Det känns lite snöpligt men är inte så mycket att göra åt. Först gick man och hoppades att vintern skulle vara mild och fin så inte alla rosor dog, sedan önskade man en bra vår utan kaniner i trädgården som skulle äta upp alla tulpaner, sedan var man rätt nöjd när det kom lite värma så allt kom i gång, men det var den där önskan om lagom. Det har inte varit lagom. Nu när vi ändå har ordet lagom i svenska språket kan vi väl komma överens om att hålla oss till det också. Nej, tydligen inte. Visst har värmen varit underbar men den har sitt pris.

I morgon njuter vi av skolavslutning hos oss och sedan får det väl helt enkelt bli som det blir den 3 juli. Välkomna är ni i alla fall! Kanske blommar allt lite lagom...

8 kommentarer:

  1. Grattis till ditt fina växthus!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det knäppt att det aldrig kan vara PRECIS rätt...:-) Jag ojar mig också över värmen och det uteblivna regnet, men egentligen ska man ju bara njuta!
    Vilket fantastiskt fint tomathus du fått, heder till snickaren :-)
    Kram Elin

    SvaraRadera
  3. Som vanligt en fantastiskt vacker och välskött trädgård, som säkert kommer att vara fin den 3:e juli också! Och de, som kommer och tittar, är ju trädgårdsmänniskor och vi vet hur det är när det är varmt och torrt!
    Lycka till!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Va frodigt och fint det är hos dig! Grattis till ditt nya fina växtskåp, det är inte så dumt med en händig make:-)

    SvaraRadera
  5. ÅÅå vad mycket fint du har!
    Ha en skön fredagskväll, här är ljummet ute och pionerna doftar så gott. Kram

    SvaraRadera
  6. Så fint det är hos dig! Önskar mig också ett sånt där litet fint växthus!

    SvaraRadera
  7. Du har så fantastiskt fint i din trädgård! Jag imponeras var gång och det är så frodigt! Så roligt den 3 juli, det är ju jättesnart, vart tog juni vägen! Lycka till på söndag! Kram Agneta

    SvaraRadera