fredag 11 juli 2014

Hemma igen!

 
Jaha, då var man hemma igen! Att lämna trädgården 2 ½ veckor mitt i högsommaren är kanske en halvsmart idé men det var väldigt skönt att komma bort också. Jag lämnade trädgården mitt i rosornas högtid och den enda rosen som inte hade slagit ut när vi åkte var Rosenholm. Med den otroliga värmen som vi har just nu njuter jag för fullt av hennes blomning medan jag söker efter skuggan på uteplatsen.
 
 
 
 
 Hon är inte i full blom ännu men det kommer. För mig får det gärna dröja lite så man drar ut på blomningen.
 
 

Något vi snabbt tog tag i efter hemkomst var att plocka bort delar av staketet runt uteplatsen där uppe. Jag har länge önskat en öppnare uteplats för att kunna njuta mer av trädgården även när man sitter ner. Tidigare stod jag ofta och hängde lutad mot räcket för att se ordentligt.


 
Nu ser jag ordentligt! Och nej, det är säkert inget EU-anpassat staket. Båda barn och hundar och andra vingliga människor kan säkert trilla ut om de anstränger sig lite men fördelen med ett eget hus är att man gör som man vill och så här ville vi göra!
 
 
 
 
Nu 
 
 


För en månad sedan
 
 


Det är här vi har roat oss under de senaste veckorna. Lite öluffande i grekiska övärlden med sol, bad, gyros, tzatziki, trevliga vänner och vackra miljöer.
 
 
Min utvärdering av att lämna trädgården till sitt öde (men med tacksam vattningshjälp av svärmor och svägerska) mitt i sommaren är ändå över förväntan. Gräsmattan liknade väl mer eller mindre en äng men det var lätt åtgärdat. Visst missar man en del blomning men man får ju något annat när man är iväg och trädgården finns kvar varje sommar.
 
 
Värmeböljan som verkar finnas över en stor del av landet ser ut att lägga sig inom de närmaste dagarna och det är jag ändå lite tacksam för. Jag klagar inte men att sova i 30 graders värme är inte helt enkelt. Det bästa är de varma kvällarna när man kan sitta ute hur länge som helst utan att frysa. Med de ljusa kvällarna som är fortfarande har jag ju numera en fin utsikt också.

6 kommentarer:

  1. Välkommen hem! Verkligen fint att du får njuta av utsikten medans du sitter! Fantastisk ros!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vilken bra idé att plocka ner staketet, nu ser du bättre ut:) Välkommen hem. I fjol missade jag nästan all rosblomning, men i år hann nästan alla slå ut innan vi åkte. Och jag tycker det är helt okej:) Skönt att komma bort också.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem! Det bästa med att komma hem är just att tassa runt i trädgården och se hur allt har växt, man ser sin trädgård med nästan nya ögon! Vilket du dessutom gör nu när ni tog bort staketet. Bra val!
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  4. Många fördelar finns det med att ha eget hus ;). Bra med staketet, eller rättare sagt bortplockningen. Klart du vill se hela härligheten utan problem.

    Skönt att trädgården klarat sig bra när ni var iväg.

    För min del får det gärna vara en bit under 30*. Jag, som många andra trädgårdstokar, gillar ju att pyssla och fixa i rabatter mm. Det kan jag inte i för hög värme.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Välkommen hem!
    Det blommar så fint hos dig. Kan tänka mig att du blev nöjd med staketet! Nu kan du njuta av allt det vackra ännu bättre.

    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Va fint det vart med räcket, härlig ros.
    Och här har äntligen regnet kommit!
    Va härligt med öluff o bouganviella
    Ha det gott! Kram :)

    SvaraRadera