lördag 4 december 2010

Rosenhalsduk och bottenlöst!

Mina stamrosor har fått halsdukar! Det kanske är heltokigt men när jag läste på hur man annars ska täcka ympstället på stamrosor genom att klä in hela kronan med torra löv i fiberduk så kändes det väldigt jobbigt (och fult!). Det är första vintern för mina tre stamrosor så vi får se hur de mår till våren. Grannen har några gigantiska stamrosor som inte täcks alls men de står nära en vägg och är väletablerade.


Ja, så kan det gå när man inte tömmer en gammal rostig tunna på regnvatten innan vintern kom! Botten har lossnat av isen som har expanderat. Jag trodde kanske att vattnet skulle tryckas uppåt men det kanske är formen på tunnan som gör att det tryckts åt båda hållen. Till våren kommer jag ta bort botten och antagligen plantera ett litet träd i den i stället. Då får den gärna vara bottenlös så inte vattnet blir stående och trädet drunknar.

6 kommentarer:

  1. Fräckt med halsdukar på rosorna, uppfinningsrikt och så ser det roligt ut också och man blir ju lite glad över att den är röd!
    Ja, botten har gått ur, tur det inte var en båt!!!
    Blir bra att plantera i den till våren. Och den är snart här våren, jag lovar, det går rasande fort nu!
    Kram till Hallontrollet!

    SvaraRadera
  2. Gulligt med halsdukar till ympställena! Ja, man ska kanske var försiktig med rosorna när de är nya, men sen tror jag att dom klarar sig. Ni bor ju inte i Norrland, precis!
    Ha en skön lördagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. En halsduk är säkert ingen dum ide//Britt

    SvaraRadera
  4. Ja varför inte halsduk till rosor? de fryser väl de oxå och då är det ju fint med en halsduk.
    Och du ska veta att du behöver inte komentera hos mej bara för att jag lämnar ett spår hos dej:) Jag gillar att kunna skriva en liten komentar och räknar inte med att få något tillbaka så stressa inte upp dej. Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Är det inte märkligt att man blir lika överaskad av att det fryser varje år? Vi har också ett par tunnor/baljor med vatten i och hela tiden tänker jag "dem ska jag tömma sen, innan det blir riktigt kallt". Vad händer jo, de står nu där genomfrusna och förmodligen ännu mer sprickor i botten.

    Ha en mysig andra advent! Kram!

    SvaraRadera
  6. Det var ju en käck idé med halsduken! Håller tummarna att det funkar :-)
    Ha en bra helg. Kram, Ingela

    SvaraRadera