tisdag 19 oktober 2010

Vårtankar...

Sitter och tittar på min Ö som jag gjorde för ett tag sedan. Tanken är att plantera avenbok som en häck runt om. Nu har jag läst på en del och de flesta verkar rekommendera tidig vårplantering av barrotade plantor. Hade tänkt plantera nu på hösten men blir det en lika tuff vinter som senast är det ingen klok idé. Ganska tacksam att jag slipper göra det nu samtidigt som jag är ivrig att få det färdigt. Det är en evig balansgång det där...


Ön från en annan vinkel...


Så här ser mina rabatter ut just nu. Jag höststädar inget i år utan räfsar bara in alla löv i rabatterna som skydd för allt nyplanterat. Förra året pedantstädade jag trädgården på löv under hösten men med tanke på hur vintern var är det mycket bättre att de får ligga kvar. Det är faktiskt inte så jobbigt att göra det till våren. Det får bli ett startskott på nästa säsong.


Oktoberstormhatten lyser upp. Nyplanterad och klen...


...jämfört med denna som sattes förra året! Detta är en "cloudy" som skulle bli 60-70 cm hög enligt beskrivningen. Den är 180 cm!! Inte mig emot men hur fel får det bli?

Vet att jag är dålig på att kommentera hos andra nu för tiden. Inte riktigt meningen men ibland prioriteras annat och orken finns inte riktigt. Läser dock mycket hos andra och uppskattar alla fina trädgårdsbloggar! Förväntar mig inte en massa egna kommentarer utan är glad om jag kan inspirera någon att kika in ändå!

8 kommentarer:

  1. Har jag verkligen missat din Ö? Den är ju vacker, ju, och med häck runt kommer det att bli suveränt bra!
    Har också hört att det är så med barrotat och speciellt avenbok. Avenbok är förresten en favorit hos mig. Hade en innergård i gamla trädgården med avenbok och det var så fint!
    Stormhattarna var fina. Du har väl riktigt god jord eftersom det växer så, eller kan det ha varit felmärkt, tro?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen en vacker trädgård!
    Jag brukar också höststäda trädgården ganska ordentligt, men kanske man ska vänta till våren... Hur som helst, så är det mycket kvar på träden än, så vi får väl se!
    ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Den ön blev verkligen lyckad :) ska bli kul att se hur det blir med avenboken runt den /Suss

    SvaraRadera
  4. Din ö har verkligen blivit fin!!!! Höststäda gör inte jag, förutom att kratta löv och lägga i rabatterna. Jag tycker det är mysigt att starta våren med att städa i trädgården - dessutom är det ju så många växter som har fina fröståndare som livar upp lite på vintern.

    SvaraRadera
  5. Din ö ser jättefin ut. Tänk vad mysigt att sitta där när häcken är på plats och har vuxit till sig.
    Här höststädas det inte i trädgården, mycket bättre att göra det till våren - och roligare :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  6. Härligt att så många redan har en massa tankar och planer för nästa säsong. Jag brukar komma i gång rejält med det efter julhelgen.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Bra att jag inte är ensam om att rada upp nästa års projekt! Än så länge har jag mina uppe i hjärnkontoret, men det är bäst att få ner dem på papper så man inte glömmer något ;)

    Så fin ön har blivit! Kommer bli kanon med en vacker avenbokshäck runt om. Barrotade mår bäst av att planteras på våren, men eftersom man inte ska klippa ned avenbok så funkar det absolut att plantera nu med.

    Kram, Emma

    SvaraRadera
  8. Vad fin ön ser ut och den blå october stormhatten gillade jag har en men visste inte namnet//Britt

    SvaraRadera