söndag 17 januari 2010

Inte i min trädgård.....

....men väl i skogar i en snar närhet! Dessa vildsvin träffade vi på i skogen i dag. De är helt vilda men utfodras i skogen för att hålla dem där och inte i trädgårdar och på åkrar där de förstör. De skadedjuren jag har ont av är mördarsniglar! Vi har inte massor men tillräckligt många. De äter inte allt i sin väg men mina kinesiska riddarsporrar var tydligen smaskens! Andra skadedjur har varit harkrankslarver som var ett stort problem i gräsmattan något år efter den såddes. Gräsmattan blev helt knölig och hård och gräset blev glest på sina ställen. I somras var det inte så påtagligt så jag hoppas det blir bättre med åren. Fördelen med att vara lite trädgårdsgalen är ju också att gräsmattan minskar med åren för att ge plats åt roligare saker och då försvinner problemet automatiskt! Vad har ni andra för erfarenheter av framförallt mördarsniglar? Vad har de mumsat i sig hos er och vad ratar de?

2 kommentarer:

  1. Mördarsniglar finns det gott om här i Stockholmstrakten också. Till och med till ön där vi har sommarstuga har dom hittat:-( Hos mig kalasar dom främst på dahliorna, tagetesen och sallad, men även prästkragarna faktiskt. Jag försöker välja växter som det sägs att sniglar och rådjur ratar (vi har gott om rådjur här också), men dahlior vill jag inte vara utan (det får bli till att jaga sniglar som vanligt:-) I år kommer jag nog strunta i salladen och om det blir tagetes så får det bli i krukor. Jag har läst några tidningsartiklar om att många sniglar förmodligen fryser ihjäl iår - hoppas verkligen att det blir så!

    Tack för trevlig kommentar på min blogg förresten!

    SvaraRadera
  2. När det gäller sallad har jag det i pallkragar och där har inte en snigel krupit upp - ännu i alla fall! Pallkragarna står ju i grus med en träram runt så det finns ju vissa hinder på vägen.

    Louise

    SvaraRadera