fredag 21 maj 2021

Kyligt maj


Värmen, jag saknar dig! Maj känns lite som mellanmjölk i år. Lite kyligt, lite varmt, lite regn, lite uppehåll. 

Växtskåpet har bytt plats i år och här passar det bättre. Vi får se vad som får plats i år men gurka var en 10-poängare förra året så det blir det i alla fall igen. 


Jag grävde inte ner en enda tulpanlök i höstas men ändå har jag väldigt många tulpaner i år. Älskar de som återkommer och har gett upp de mer förädlade lökarna som aldrig kommer tillbaka. 


Körsbärsblom kan man inte få för mycket av! Här Kanzan med sitt fluffiga rosa moln. 


Färgmässigt vet jag inte vad som hände men det kan vara så att jag bara grävt ner sparade, osorterade lökar någon gång utan att fundera över färgmatchningen. Som tur är så är det inte så viktigt i min trädgård:)


De här röda och gula tulpanerna blommar år efter år och har gjort det i över 10 år.





Pelarkörsbär. Kan rekommenderas för att det tar liten plats på bredden och höjden kan hållas ner. Ljusrosa fluff!

Dags att fortsätta längta efter värmen men samtidigt, såklart, njuta av allt som växer och som man hinner njuta lite mer av när inte allt exploderar i sommarvärme på några dagar. 
 

2 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att det är rätt så skönt ute nu! Mellan 15 och 20 grader är lagom när man jobbar i trädgården.
    Din trädgård ser som vanligt SÅ prydlig och snygg ut! Jag vet ju att man väljer vad man fotar, men hos dig ser det alltid så fint ut!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Mellanmjölken har åtminstone varit bra när jag flyttat ett antal träd och buskar. Hittills har jag inte vattnat och det är skönt. Men visst är det härligt med dagar när jag dricker lunchkaffet i solstolen och det blir till slut en riktig långlunch :) Tulpanerna som lever länge är helt klart en bättre satsning.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera