måndag 6 juni 2011

Rosor och annat

Rosorna slår ut en efter en. Här är det "Therese Bugnet" som blommar och doftar gott!



Vit uteplatsen där nere har "Martin Frobisher" precis börjat blomma.



Som en marsipanros innan den är fullt utslagen.




Utslagen, också med en underbar doft.




"Ros de Rescht" på stam blommar och har väldigt många knoppar.




"Mme Boll" kommer snart!




Stäppsalvia "Caradonna" är fin att ha mellan rosorna. Blommar i stort sett hela sommaren med en nedklippning.




Rosenplister är en fin marktäckare som lyser upp med sina fina blad. Breder ut sig bra.




Jordgubbar blir det nog till midsommar. Ska bara komma i håg nätet i tid innan fåglarna hittar dem.



Akleja har jag i alla möjliga färger eftersom de korsar sig som de vill och dyker upp där de vill.


Vilken dag! 28 grader hade vi i skuggan på eftermiddagen. Vattna, vattna, vattna...

4 kommentarer:

  1. Mina rosor tog väldigt mycket stryk av den gångna vintern. Kanske är det därför de inte slagit ut ännu, som många andras verkar ha gjort. Min ena vresros har slagit ut men inga andra.

    Ja, vattna eller inte vattna? Jag vattnar helst inte perenner. I alla fall inte etablerade. Trädgårdslandet vattnas precis som krukor och nysatta perenner. Men ibland går jag mot mina principer och då kan jag stå med slangen en stund även över väletablerade, men törstiga, perenner.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, puuuh vad varmt det varit idag! Då är det skönt att bara sitta i skuggan och läsa en bra bok :-)
    Vad många underbara rosor du har!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  3. Underbara rosor! Här har det också varit torrt och varmt hela helgen, men nu ikväll har vi fått in ett rejält åskväder och REGN! Skönt, men det kommer litet väl häftigt - aldrig är man nöjd...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig trädgård du har med massor av spännande perenner! Jag såg att ni gjort om trappen. Det blev ju jättefint! Hur bar ni er åt? Vår trapp är också himla risig.

    SvaraRadera